✍️نوشته : سامان حسینی

?خوسف شهرستانی که بیش از ۵ سال از شهرستان شدن آن نمی گذرد. ازمرکز استان٣۵ کیلومتر فاصله دارد و به عنوان سومین شهرستان وسیع استان شناخته می شود، که این وسعت به نسبت اعتبارات تخصیصی مشکلاتی را در جهت خدمت رسانی ایجاد نموده است،خشکسالیهای اخیر نیز خود این مشکلات را تشدید نموده است.
?بیش از ۸۰ درصد جمعیت شهرستان خوسف در مناطق روستایی ساکن هستند و شغل اصلی آنها کشاورزی و دامداری می باشد. ۱۹ سال خشکسالی امان کشاورزان و دامداران را بریده و درآمد این قشر را به شدت کاهش داده است.
?نبود زیرساخت های اولیه و ایجاد صنایعی که هیچ سنخیتی با شرایط منطقه ای این شهرستان ندارد، همچون کارخانه فولاد در منطقه کویری و توسعه نامتوازن و سیاستهای غلط در دولت گذشته بر محرومیت این منطقه افزوده است.
?با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و پس از سه سال، اولین فرماندار دولت تدبیر و امید استان در تاریخ ۲۳ آذرماه ۱۳۹۵ برای شهرستان خوسف معرفی شد.
?فضای توسعه شهرستان با روی کارآمدن محمد شفیعی در حال دگرگونی است؛ ایجاد نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی برق به عنوان بزرگترین نیروگاه خورشیدی تولید برق در استان خراسان جنوبی و راه اندازی آزمایشی آن در مدت کمتراز ۶ ماه نوید روزهای خوبی برای توسعه شهرستان می دهد.
?خوسف در زمینه گردشگری نیز حرفهای زیادی برای گفتن دارد بافت تاریخی و زنده خوسف؛ روستاهای هدف گردشگری آرک و خور؛ دق و کویر اکبرآباد نمونه ای کوچک از ظرفیت های گردشگری این شهرستان می باشد.
?برگزاری چندین جشنواره و مسابقات ورزشی در دق اکبرآباد از ورزش های قدیمی و سنتی همچون شترسواری و اسب دوانی؛ تا مسابقات ورزشی نوین هچون اتومبیلرانی و موتور سواری و گلف در کویر در دق اکبرآباد و پوشش گسترده آن در رسانه ها، روزنامه ها و سایت های اینترنتی همینطور پوشش تصویری این جشنواره ها در سایت های خارجی همچون دویچه وله نقش مهمی در معرفی این ظرفیت ایفا کرده است.
?ایجاد دهکده گردشگری در ورودی شهر خوسف در بهترین مکان از نظر جغرافیایی، نزدیکی به شهر ،در مجاورت محل توقفگاه کامیون ها و خودروها در مسیر شهرهای کرمان؛ تهران؛ یزد و اصفهان به بیرجند نقطه عطفی در توسعه گردشگری این شهرستان بوجود آورده است.
?افزایش ۱۴۰ درصدی بازدید کنندگان و ۲۳۰ درصدی اقامت کنندگان از اماکن تاریخی؛ فرهنگی و مذهبی شهرستان خوسف نسبت به مدت مشابه سال گذشته در ده روز اول سال ۱۳۹۷ موید شروع تغییرات در بحث گردشگری می باشد.
?به گفته غرفه داران بازارچه صنایع دستی دهکده گردشگری، فروش یک روز یکی از این غرفه ها با فروش تمام تعطیلات سال گذشته در ایام نوروز برابری میکند و این موضوع تاکیدی بر اهمیت ایجاد این دهکده را نشان می دهد.
?دهکده ای با ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع وسعت با داشتن ۳ خانه عشایری که به آن ” کوله ” می گویند نمادی از آب انبارهای قدیمی؛ داشتن تنور آتشی برای پخت نان محلی؛ توربین بادی به عنوان وسیله ای جهت تامین آب شرب دام؛ کارگاه سفالگری روستای مهدیه؛ سیاه چادرهای عشایری؛ معرفی آثار تاریخی و گردشگری در اتاقک های ورودی مجموعه؛ ۴ غرفه فروش محصولات صنایع دستی؛ پارک حیات وحش و … همه و همه این مجموعه را به همراه برگزاری جشن نورزگاه به صورت روزانه در این دهکده، فضای شور و نشاط گسترده ای در این شهر بوجود آورده است که قابل قیاس با سال های گذشته نمی باشد.
?گردشگران و مسافران نوروزی استقبال گسترده ای از این دهکده داشته اند بطوریه روزانه بیش از هزار نفر از این دهکده بازدید می کنند و لحظات شادی با استراحت در کوله ها و نوشیدن دمنوش های محلی خاص منطقه؛ اسب سواری و شترسواری؛ گردش با موتور چهار چرخ کویری تا دیدن کل و قوچ های پارک حیات وحش برای خود رقم می زنند.
?اهمیت دادن به آداب و رسوم منطقه و برگزاری باشکوه و بیش از پیش آن، از مراسم سنتی کاشت گندم در روستای هدف گردشگری آرک تا جشنواره بازی های بومی و محلی روستای ماژان با یکصد سال قدمت، برگزاری دو جشنواره گل نرگس در سال های ۹۵ و ۹۶ انعقاد ۵ تفاهم نامه همکاری در حاشیه این جشنواره در راستای حمایت از نرگس کاران؛ حمایت از کاشت پنبه مله به عنوان تنها پنبه رنگی جهان که در شهر خوسف از قدیم الایام کشت می شده است، افتتاح دبیرخانه دائمی سنگهای قیمتی استان، نمونه کوچکی از تغییرات ساختاری در دیار گلهای نرگس را نشان می دهد.
?آغاز عملیات اجرایی ساخت بزرگترین مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست و بدسرپرست؛ بیشترین جذب و معرفی افراد برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی از محل تسهیلات فراگیر اشتغالزایی در مناطق روستایی؛ تکمیل چرخه تولید با شروع عملیات اجرایی ساخت بزرگترین کشتارگاه دام و طیور شرق کشور؛ اخذ چندین مجوز سرمایه گذاری صنعتی و فرآوری محصولات کشاورزی از دیگر اقدامات یکسال اخیر در خوسف می باشد.
?این ها گوشه ای از اقدامات بسیار موثر و ارزشمند فرماندار بومی و توانمند شهرستان خوسف در طی یک سال گذشته را نشان می دهد که با تدبیر و امید به آینده اقدامات خوبی را در شهرستان خوسف ، شهر علما و بزرگانی همچون ابن حسام و عبادی ها و دکتر شکوهی رقم زده است .

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله