مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: بیش از ۸۰ اقامتگاه بوم‌گردی استان تجهیز شده و در کنار سایر اماکن اقامتی آماده پذیرش گردشگران و مسافران نوروزی است.

هادی شاهوردی افزود: با توجه به تنوع اقلیمی خراسان جنوبی اقامتگاه‌های بوم‌گردی یکی از ظرفیت‌های گردشگری این استان است که در سال‌های اخیر با مشارکت سرمایه‌گذاران توسعه یافته و مورد استقبال گردشگران نیز قرار گرفته است.

وی طبیعت‌گردی را از قابلیت‌های خراسان جنوبی در حوزه گردشگری عنوان کرد و گفت: ۱۰ هتل، ۱۴ مهمانپذیر، ۲ مجموعه آب‌درمانی، ۲ کمپ اقامتی و ۱۳۷ مدرسه نیز تجهیز شده است و آماده ارائه خدمات اسکان به مسافران نوروزی هستند.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان جنوبی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای ماندگاری بیشتر مسافر در استان ادامه داد: طی سال‌های اخیر زیرساخت‌های خوبی در استان ایجاد شده که به ماندگاری مسافران کمک می‌کند.

وی گفت: نوروز پیش رو ۴۰۰ اثر تاریخی و جاذبه گردشگری در شهرها و روستاهای استان آماده بازدید مسافران و گردشگران است.

شاهوردی افزود: ۱۳ بنای تاریخی در شهرستان‌های بیرجند، فردوس و بشرویه در تملک دستگاه‌های اجرایی قرار دارد که هماهنگی بازگشایی آنها در نوروز ۱۴۰۲ انجام شده است.

وی گفت: مدرسه شوکتیه، خانه باغ شوکت‌الملک، باغ امیرآباد، آرامگاه حسام‌الدوله، باغ شوکت‌آباد، آرامگاه حکیم زاری، قلعه بیرجند، باغ سیدآباد بهلگرد، باغ وقفی بهلگرد در بیرجند، مدرسه علیا و مدرسه حبیبیه در فردوس، مدرسه علمیه میان ده و خانه مستوفی در بشرویه جزو این بناهای تاریخی در تملک دیگر دستگاه‌های اجرایی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی صنایع دستی متنوع را از دیگر ظرفیت‌های این استان برشمرد و اظهار داشت: راه‌اندازی ۵۸ بازارچه صنایع دستی برای نوروز ۱۴۰۲ در استان پیش‌بینی شده که شامل ۵۸۳ غرفه است.

وی با بیان اینکه ۱۸ موزه خراسان جنوبی با موضوعات تخصصی در نوروز فعال خواهد بود گفت: خراسان جنوبی دارای پنج اثر جهانی است که می‌تواند مقصد خوبی برای گردشگران باشد.

شاهوردی با اشاره به ثبت ملی هزار اثر تاریخی و طبیعی خراسان جنوبی افزود: باغ و عمارت اکبریه بیرجند، بیابان لوت، قنات بلده فردوس، روستای توبافی خراشاد و ژئوپارک طبس پنج اثر ثبت جهانی این استان هستند و پرونده آثار دیگری نیز در دست بررسی است.

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور