مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: با توجه به تداوم خشکسالی‌ و کاهش بارندگی‌ها در سال آبی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل‌تر، کسری مخزن منابع آب زیرزمینی استان ۱۳ درصد افزایش یافت.

عباس‌ سارانی افزود: در سال آبی گذشته (اول مهر ۱۴۰۱ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۲) کسری مخزن منابع آب زیرزمینی استان از ۱۲۰ میلیون مترمکعب به ۱۳۶ میلیون مترمکعب رسید.

وی تصریح کرد: این اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی استان کیفیت منابع آبی را هم به شدت تحت تاثیر قرار داده‌ است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی دارای ۳۵ محدوده مطالعاتی است که از این تعداد هشت محدوده ممنوعه بحرانی، ۱۸ محدوده ممنوعه و ۹ محدوده فاقد تخصیص آب است که ۷۴ درصد دشت و محدوده‌های مطالعاتی استان از نظر آب قابل برنامه‌ریزی ممنوعه و ممنوعه بحرانی است.

وی با بیان اینکه متوسط سطح آب زیرزمینی در محدوده‌های مطالعاتی استان در مهر ۱۴۰۲ نسبت به مهر ۱۴۰۱ به میزان ۲۳ سانتیمتر افت داشته است افزود: بیشترین میزان افت مربوط به دشت سده با ۸۲ سانتیمتر است همچنین دشت‌های خضری جنوبی و بیرجند به ترتیب با ۵۵ و ۵۴ سانتیمتر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

سارانی گفت: از مجموع ۱۳۶ میلیون مترمکعب کسری مخزن آب استان دشت دستگردان با کسری مخزن ۲۰.۵ میلیون مترمکعب بیشترین کسری مخزن استان را به خود اختصاص داده همچنین دشت‌های بشرویه، سرایان و بیرجند در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی افزود: براساس استانداردهای جهانی سالانه ۴۰ درصد حجم ورودی آب به سفره‌های زیرزمینی را می‌توانیم برداشت کنیم که در خراسان جنوبی به مرحله فوق بحران رسیده‌ایم چرا که در سال آبی گذشته ۱۸۲ درصد این آب قابل برنامه‌ریزی را برداشت کردیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: برداشت ۱۸۲ درصدی آب قابل برنامه‌ریزی شده و از طرفی خشکسالی‌های مستمر و طولانی مدت سبب کاهش میزان تاب آوری آبخوان‌های استان شده به طوری که بارش در سال آبی گذشته نسبت به سال قبل‌تر، کاهش هشت درصدی داشته ولی کسری مخزن استان در همین مدت افزایش ۱۳ درصدی داشته است و نشان از وضعیت شکننده آبخوان‌ها دارد.

وی تصریح کرد: برداشت بیشتر از آب قابل برنامه‌ریزی و کاهش بارش موثر سبب بروز پدیده فرونشست در ۱۷ محدوده مطالعاتی خراسان جنوبی از جمله سرایان، سده، چاهک موسویه، طبس، مختاران، سهل‌آباد و خضری شده است.

سارانی گفت: تعدیل پروانه‌های بهره‌برداری چاه‌های کشاورزی، مدیریت مصرف با نصب کنتورهای هوشمند آب و برق، کاهش هدر رفت شبکه توزیع و انتقال آب شرب استان و اجرای طرح‌های تغذیه مصنوعی در استان از مهمترین اقدامات برای برون رفت از این وضعیت منابع آبی است.