#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طبس گفت: ۱۷۹ فعال حوزه گردشگری در این شهرستان به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی تاسیسات گردشگری از سال گذشته تاکنون دچار زیان و خسارت جدی شده‌اند.

کاظم نجاتیان افزود: ۱۰۰ درصد تاسیسات گردشگری شهرستان طبس از بهمن پارسال تاکنون غیرفعال است و در اثر آن ۴۶ بنگاه اقتصادی، ۱۷۹ مدیر و فعال حوزه گردشگری و ۳۷۹ خانوار دچار آسیب و زیان شده‌اند.

وی گفت: طی ۲ ماه اخیر تسهیلاتی برای جبران خسارت بنگاه‌های اقتصادی حوزه گردشگری در نظر گرفته شده است که از جمله می‌توان به امهال بازپرداخت تسهیلات مدیران تاسیسات گردشگری از سوی تمامی بانک‌ها و امهال پرداخت قبوض آب، برق و گاز مصرفی این بنگاه‌ها تا پایان سال جاری اشاره کرد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طبس اظهار داشت: تا این لحظه دستگاه‌های متولی همچون بانک‌های عامل، تامین اجتماعی، شرکت‌های برق و گاز زیر بار نرفته‌اند و ۴۶ بنگاه اقتصادی آسیب‌دیده حوزه گردشگری طبس با وجود پیگیری‌های فراوان، از این تسهیلات بی‌بهره مانده‌اند.

وی افزود: طبس به دلیل واقع شدن در نقطه اتصال ۶ استان مهم کشور و مسیر رفت و آمد زائران حضرت امام رضا (ع) همچنین برخورداری از کویر بکر، زیرساخت‌های فرودگاه و راه‌آهن و وجود آستان مبارک حضرت حسین ‌بن موسی ‌الکاظم (ع) و هفت روستای هدف گردشگری، ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر دارد، به‌طوری که پیش از شیوع کرونا، سالانه پذیرای ۶ میلیون نفر زائر و مسافر بود.

نجاتیان گفت: این شهرستان در حال حاضر دارای ۲۸ اقامتگاه بوم‌گردی، سه هتل یا مجموعه پذیرایی و اقامتی، سه سفره‌خانه سنتی و هفت دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری است و بر این اساس نسبت به شهرستان‌های مجاور و حتی مرکز استان از بیشترین تاسیسات گردشگری برخوردار است و از لحاظ تعداد بازدیدکنندگان و گردشگران در استان و منطقه، رتبه اول را دارد.

وی با اشاره به اینکه ‌اکنون سه پروژه گردشگری طبس در حال اجرا است افزود: ۲ پروژه مهم گردشگری در روستاهای ازمیغان و جوخواه و یک مجتمع گردشگری در طبس طی دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که همگی مربوط به بخش خصوصی است.

وی یکی از مؤثرترین راه‌های برون‌رفت از تحریم‌ها را توجه به صنعت گردشگری دانست و بیان کرد: صنعت گردشگری پس از نفت و خودروسازی، سومین صنعت سودآور محسوب می‌شود که بهره‌مندی از آن مستلزم فراهم آمدن بسترهای مورد نیاز و عملی شدن تسهیلات دولتی است.