?معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی خبر داد: خراسان جنوبی، جزو امن‌ترین استان‌های کشور برای سرمایه گذاری است.
?به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ عابدی با اعلام این خبر گفت: بنا به گزارش دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر”پایش امنیت سرمایه گذاری در ایران طی فصول سال ۹۸” که با سنجش “شاخص امنیت سرمایه گذاری در ایران” انجام شده، خراسان جنوبی و یزد امن‌ترین استان‌های کشور برای سرمایه گذاری هستند.
?وی با تأکید بر این که خراسان جنوبی، قبل از این هم به عنوان اولین استان امن کشور معرفی شده بود، ادامه داد: برای رسیدن به این موفقیت، تلاش های فراوانی توسط شخص استاندار، حوزه اقتصادی استانداری و دستگاه های اجرایی مختلف صورت گرفته است.
?معاون استاندار تصریح نمود: برگزاری کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید از جمله اقدامات شایان توجهی است که به صورت مکرر و بدون وقفه انجام گرفت تا مشکلات و موانع سد راه تولید کنندگان حل و فصل گردد.
?عابدی افزود: حمایت از سرمایه گذاران واقعی بیش از موارد مطروحه در قانون و پیگیری پرداخت تسهیلات برای متقاضیان سرمایه گذاری در استان از دیگر اقدامات مؤثر دراین موفقیت می باشد.
?وی با اشاره به نقش اشتغال ایجاد شده از طریق پرداخت تسهیلات روستایی و عشایری در این ارزیابی ها خاطرنشان کرد: بر اساس آمار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای تحقق ۲ هزار و ۸۸۳ پرونده متقاضی از محل تسهیلات روستایی و عشایری ۳۸۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان پرداخت شده که به واسطه استمرار نظارت ها علیرغم محدودیت های ناشی از شیوع کرونا، با کمترین میزان انحراف هم روبرو بوده است.
?به گفته وی؛ تسهیلات روستایی و عشایری در مناطق مرزی با کارمزد ۴ درصد و در دیگر مناطق با کارمزد ۶ درصد به متاضیان پرداخت شده است.
?معاون استاندار از ایجاد زیرساخت های لازم برای دسترسی راحت تر متقاضیان کسب و کار به مجوزهای مورد نیاز هم به عنوان عاملی مؤثر در امنیت خاطر سرمایه گذاران یاد کرد.

?عابدی گفت: در همین راستا سامانه های یاور، دادور و نقشه استعلامات صدور مجوز در استان فعال شده و به زودی نیز پنجره فیزیکی کسب و کار نیز راه اندازی می شود.
?وی ادامه داد: از طریق این سامانه ها، متقاضیان کسب و کار می توانند در کوتاه ترین زمان ممکن استعلامات مورد نیاز خود را از دستگاه های اجرایی دریافت نمایند.
?به گفته وی؛ این اقدام، روند اجرای کار را از زمان ارائه طرح و اقدام به عملیاتی کردن آن تا تحقق برنامه مورد نظر سرمایه گذار کوتاه تر می کند.
?شایان ذکر است: دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس در این تحقیق با پایش ۳۸ مؤلفه، ۷ نماگر و ۹ حوزه کسب و کار، وضعیت ۳۱ استان را به لحاظ امنیت سرمایه گذاری در سال ۹۸ ارزیابی نموده است. طبق گزارش دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس؛ برای سنجش حس امنیت سرمایه گذاری توسط تولیدکنندگان کشور، یک شاخص وجود دارد که از هفت زیرشاخص به نام نماگر تشکیل شده که خود نماگر هم از چند زیرشاخص دیگر به نام مؤلفه تشکیل شده است. این زیرشاخص‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ یک دسته آمار‌های رسمی منتشر شده توسط نهاد‌های معتبر (مؤلفه‌های آماری)است و دسته دیگر از سنجش اداراک فعالان اقتصادی (مؤلفه‌های پیمایشی) به دست می‌آیند که از ترکیب این دو دسته، شاخص امنیت سرمایه گذاری حاصل می شود.