استاندار خراسان جنوبی کتاب را محور نوآوری خواند و اظهار داشت: به گواه تاریخ، تمدن‌هایی که از کتاب به عنوان نقشه راه بهره بردند، همواره در حال رشد و تعالی بوده‌اند.

“حمید ملانوری” به مناسبت ۲۴ آبان روز “کتاب، کتابخوانی و کتابدار” و آغاز هفته کتاب با اشاره به این کلام مقام معظم رهبری که “امروز کتابخوانی و علم‌‏آموزی نه تنها یک وظیفه ملی که یک واجب دینی است” آمده است: کتاب این پدیده شگفت‌انگیز و حافظ میراث معنوی و فرهنگی هر جامعه، محور نوآوری‌ است و به گواه تاریخ، تمدن‌هایی که به کتاب تمسک جسته و از آن به عنوان نقشه راه بهره برده‌اند، همواره در حال رشد و تعالی بوده و از نیستی و فنا به دور هستند.

وی اضافه کرد: در باب اهمیت کتاب، همین بس که حضرت باری‌تعالی، کلام هدایتگر و روشنی‌بخش خود را در قالب قرآن بر نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نازل فرموده و سعادت جامعه بشری را تمکین از این آیات راهگشای مکتوب عنوان می‌کند و ارزشمندتر آن که، قرآن از شافعین روز جزا شمرده می‌شود و به فرمایش مولا علی(ع)؛ “وَ اعْلَمُوا أَنَّهُ (القُرْآنُ) شَافِعٌ مُشَفَّعٌ”.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: بدون تردید آنچه امروز به عنوان کتاب در دسترس اهل مطالعه قرار می‌گیرد، حاصل دانش و اندوخته‌های ذهنی افراد دانا و توانمندی است که با خلاقیت خود، رنج ارائه محتوایی ارزشمند به جامعه را متقبل شده و در حرکت چرخ‌های اقتصادی صنایع فرهنگی، نقشی بی‌بدیل ایفا می‌کنند.

وی ادامه داد: بی‌شک هفته “کتاب، کتابخوانی و کتابدار”، فرصتی مغتنم برای پاسداشت همت والای اندیشمندانی است که به عرصه نگارش، چاپ و نشر کتاب قدم گذاشته و در ترویج فرهنگ کتابخوانی و ایجاد زمینه مناسب برای دسترسی آسان اهالی مطالعه به کتاب و آثار مکتوب و نیز خیرین و واقفین ارجمندی که از هیچ تلاشی در این راستا مضایقه نکرده‌اند.

ملانوری ضمن تبریک این ایام به اهالی فرهنگ‌دوست خراسان جنوبی اظهار داشت: جد و جهد متولیان امر کتاب و کتابخوانی استان در راستای تسهیل شرایط دسترسی دوستداران کتاب به این گنجینه گرانبها را پاس داشته و امیدوارم با تحقق شعار هفته کتاب سال جاری “جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم” در طلیعه گام دوم انقلاب، آینده‌ای روشن را برای ایران اسلامی رقم بزنیم.

۲۴ آبان در تقویم رسمی کشور روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار نام دارد.

بیست‌ و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از بیست‌ و چهارم آبان‌ تا یکم آذر ۱۴۰۰ با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُر کنیم» در سراسر کشور برگزار می‌شود.