معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی بیرجند از سومین جشنواره رشد تولید و توسعه اقتصادی دانش بنیان در زنجیره ارزش بنتونیت در استان خبر داد.

 یعقوب نژاد  اظهار کرد: خراسان جنوبی بهشت معادن کشور بوده و یکی از مواد معدنی مهم آن بنتونیت است.

وی از برگزاری سومین جشنواره رشد تولید و توسعه اقتصادی دانش بنیان در زنجیره ارزش بنتونیت در استان خبر داد و افزود: این جشنواره ۳ محور اصلی شامل افزایش سطح فناوری در حوزه ماده معدنی بنتونیت، ایجاد سه گانه فناوری که تضمین کننده رشد فناوری خواهد بود است.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی بیرجند با بیان اینکه محور سوم جشنواره ایجاد مرکز تخصصی تولید ارزش زنجیره ماده معدنی بنتونیت در دانشگاه صنعتی است، بیان داشت: سه محور فناری در استان خراسان جنوبی شناسایی شده است.

یعقوب نژاد گفت: که حوزه فناوری و اطلاعات بیش از ۳۷ درصد شرکت های دانش بنیان استان را تشکیل می دهند و حوزه کشاورزی و معادن در مراحل دیگر هستند که متاسفانه توجه کمتری به آنها شده است.

وی در ادامه افزود: تعداد ۶۰ محصول دانش بنیان توسط ۵۰ شرکت دانش بنیان تولید شده که ۲۰۰ واحد فناور جز آن هستند.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی بیرجند با اشاره با اینکه کمتر از ۱۰ از واحدهای فناور مستقر در خراسان جنوبی در حوزه معدن فعال هستند، اضافه کرد: همچنین ۳۲ واحد تحقیق توسعه در استان فعال بوده که در تولید زنجیره بنتونیت از آن استفاده می کنیم.

یعقوب نژاد با اشاره به جایگاه استان در میزان ذخایر بنتونیت در کشور افزود: حدود ۸۵ درصد از ظرفیت بنتونیت کشور در خراسان جنوبی تولید می شود که ظرفیت مهم استان را در این حوزه نشان می دهد.

وی ادامه داد: معادن بنتونیت در خراسان جنوبی ۱۹ درصد از ذخایر معادن استان را تشکیل می دهند.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی بیرجند از وجود ۱۳۷ معدن فعال بنتوینت در خراسان جنوبی خبر دا و گفت: میزان ذخایر معادن بنتونیت ۱/۵۴ میلیون تن با اشتغال ۶۲۶ نفر با سرمایه گذاری ۶۰ میلیارد تومانی است.

یعقوب نژاد تصریح کرد: همچنین در حال حاضر ۲۳ واحد صنعتی در حوزه بنتونیت در استان فعالیت دارند.

وی با اشاره به سومین جشنواره رشد، تولید و توسعه ارزش افزوده بنتونیت در استان خاطرنشان کرد: ثبت نام برای شرکت در این جشنواره از ۳ آبان ماه آغاز می شود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور