مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی در پیامی اول اردیبهشت سالروز تولد شیخ اجل سعدی شیرازی را تبریک گفت.

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی؛احمد محبی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در پیامی اول اردیبهشت سالروز تولد شیخ اجل سعدی شیرازی را تبریک گفت.

 

در متن این پیام آمده است:

 

باسمه تعالی

 

اول اردیبهشت ماه در تقویم ملی ایرانیان همزمان با سالروز تولد شیخ اجل سعدی که او را به عنوان استاد سخن می شناسند شیخ مصلح الدین سعدی بی تردید بزرگترین شاعری هست که بعد از فردوسی آسمان ادب فارسی را با نور خیره کننده اش روشن ساخت و آن روشنی با چنان تلالویی همراه بود که هنوز پس از گذشت هفت قرن از تاثیر آن کاسته نشده است و این اثر تا پارسی برجاست همچنان برقرار خواهد بود.

 

نکته مهمی که درباره سعدی قابل ذکر است شهرت بسیاری است که در حیات خویش حاصل کرد پیداست که این موضوع در تاریخ ادبیات فارسی تا قرن هفتم هجری تازگی نداشت و بعضی شاعران بزرگ مانند ظهیر فاریابی و خاقانی در زمان حیات خود مشهود و در نزد شعر شناسان عصرشان معروف بودند اما شهرت میان فارسی شناسان کشورهای مختلف آسیایی صغیر تا هندوستان در عهد و زمان خود به سعدی نرسیده اند و اینکه او در آثار خویش چند جا به شهرت و رواج گفتار خود اشاراتی دارد درست و دور از مبالغه است.

 

حال این عظمت شیخ اجل سعدی شیرازی در حالی است که به عشق دیدن حکیم نزاری قهستانی یکی دو نوبت به عشق صحبت او از شیراز به بیرجند آمده و ذکر او را در منظومات خود آورده است و این دیدار ها باعث خوشنودی سعدی شد که در خراسان هم اشخاصی هستند که به خوبی با اشعار سعدی آشنایند.

 

یاد روز سعدی برهمه شاعران و سعدی پژوهان و سعدی شناسان که با نکوداشت یاد این پیام آوران نسبت به تبیین آرا و اندیشه های شیخ اجل می پردازند تبریک و تهنیت عرض می نمایم.

 

احمد محبی

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله