رییس شورای اسلامی استان خراسان جنوبی گفت: هر پروژه و اقدامی که در شهرها انجام می‌شود باید پیوست و ناظر فرهنگی داشته باشد.

محمدرضا حاجی‌آبادی روز چهارشنبه در دیدار رییس و اعضای شورای اسلامی شهرستان بیرجند با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: دغدغه‌ها در حوزه فرهنگی یک واقعیت است که در جامعه وجود دارد اما باید بررسی شود چرا در عمل اتفاقی نمی‌افتد.

وی گفت: ما برای صدور یک پروانه ساختمان و اجرای نقشه‌ای که معمولا از فرهنگ غربی کپی‌برداری شده، ناظر فنی و تاسیساتی داریم اما ناظر فرهنگی نداریم.

رییس شورای اسلامی استان خراسان جنوبی اظهار داشت: وقتی برای امور جامعه و کارهایی که صورت می‌گیرد ناظر فرهنگی نداریم و قانون، فرهنگ را درست تعریف نکرده و مراحل قانونی دیده نشده است این دغدغه‌ها امروز از شهرها به روستاها هم کشیده می‌شود.

وی افزود: همانطور که از نام کشور ما مشخص است، ما جمهوری اسلامی داریم و چرا خون دادیم و انقلاب کردیم؛ مسلما برای مادیات نبود و انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود.

حاجی‌آبادی گفت: شاید کم‌کاری کردیم لذا هر پروژه و اقدام شهری و عمرانی باید پیوست فرهنگی داشته و این پیوست باید متولی داشته باشد که هر پروژه و اقدام براساس نماد اسلامی انجام شود و نباید براساس تظاهر غربی باشد.

وی با بیان اینکه برخی تغییرات داخلی ساختمان از فرهنگ غربی آمده است افزود: تنها راه عملیاتی و اجرایی شدن این فرهنگ اسلامی که نسبت به آن دغدغه‌ فرهنگی داریم این است که ناظران فرهنگی داشته باشیم.

رییس شورای اسلامی استان خراسان جنوبی تصریح کرد: همانظور که ساختمان‌سازی به لحاظ فنی و مهندسی دارای ضوابطی است، پروژه‌های مختلف باید با نماد دینی و اسلامی انجام شود.

وی گفت: همه دستگاه‌های اجرایی بودجه فرهنگی دارند و اگر این بودجه‌های فرهنگی یکجا و متولی فرهنگ یکدست باشد، کارهای زیادی را می‌توان انجام داد بنابراین باید دست به دست دهیم و با همدلی و همزبانی فرهنگ دینی و اسلامی را پیش ببریم.

رییس شورای اسلامی شهرستان بیرجند هم در این نشست گفت: سازمان‌های مختلف مدعی هستند که در جامعه کار فرهنگی می‌کنیم و همه کار می‌کنند اما برآیند نشان نمی‌دهد که تظاهر جامعه اسلامی در جامعه عملا دیده شود.

رضا حسنی‌صفت افزود: کمیسیون فرهنگی شورای شهر بیرجند براساس بازخوردها و آسیب‌هایی که در سطح جامعه وجود دارد و ضروت توجه به بخش فرهنگ، فعال شده است.

وی گفت: در گذشته که حتی حکومت اسلامی نبود، ساخت و سازها گونه‌ای دیگر داشت تا ساکنان ورود زن یا مرد مهمان را متوجه ‌شوند.

عضو شورای اسلامی شهر بیرجند ادامه داد: در آن زمان خانه درونی و اندرونی داشت اما امروزه با اینکه حکومت اسلامی است جامعه ما در قالب ساخت و ساز شکل اسلامی ندارد.

وی گفت: با همه خون دل خوردن‌ها برای احیای فرهنگ اسلام، در مناسبت‌های مختلف آنچه که شایسته و بایسته است، دیده نمی‌شود.

حسنی‌صفت گفت: متاسفانه ساخت و سازهای سطح شهر بیرجند طوری انجام شده که حریم‌ها را از بین برده است.

وی افزود: وقتی برج‌ها از چهار کوچه آن طرف‌تر حجاب خانه‌ها را از بین برده است نباید انتظار حیا و خویشتنداری داشت.

رییس شورای اسلامی شهرستان بیرجند گفت: در مناسبت‌ها می‌بینیم در حالی که تمام شهر باید عزادار یا مسرور باشد این موضوع به مردم منتقل نمی‌شود زیرا عمل ما جزیره‌ای است و هر کدام از دستگاه‌های دولتی فقط در محل خودش کار می‌کند که امیدواریم با فعالیت کمیسیون فرهنگی بتوانیم هم پیمان شویم تا فرهنگ اسلامی را در شهر اجرا کنیم.

وی افزود: درخصوص احیای فرهنگ اسلامی وقف‌هایی داریم که باید در خدمت احیای فرهنگ شهر قرار بگیرد و  زمانی که باید در جامعه غم و شادی را القا کنیم به کمک فرهنگ بیاید.

عضو شورای اسلامی شهر بیرجند هم گفت: متاسفانه فضای مجازی امروز بر سبک زندگی مردم اثر گذاشته و این فضای افسارگسیخته در حال پیشروی است.

مرتضی یزدان‌شناس افزود: مقام معظم رهبری همواره بر تهاجم فرهنگی دشمن تاکید کرده‌‎اند که در همین راستا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید گزارش دهد برای کنترل فضای مجازی چه کاری انجام داده است.

وی گفت: در دولت گذشته که این فضا بی حد و حصر باز بود در دنیا فضای مجازی ایران معروف شد.

عضو شورای شهر بیرجند افزود: همه جای دنیا قوانین خاص اینترنتی دارند و اجازه نمی‌دهند که کودکان و نوجوانان در مراحل بالاتر حضور پیدا کنند.

وی خواستار حمایت نماینده ولی فقیه در استان از کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بیرجند شد و گفت: در این کمیسیون باید با همراهی و همگامی همه دستگاه‌های متولی امر فرهنگ هماهنگی‌ها بیشتر و از موازی‌کاری‌ها جلوگیری شود