معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: تامین اجتماعی با زیر پوشش قرار دادن حدود ۳۷۰ هزار نفر از جمعیت استان گام‌های امیدبخشی را برداشته که امید است جمعیت زیر پوشش بیش از این رقم افزایش یابد.

ناصر خوش‌ خبر روز پنجشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل تامین اجتماعی استان خراسان جنوبی افزود: راهبرد اصلی نظام جمهوری اسلامی در حوزه تامین و برقراری نظام تامین اجتماعی در کشور یک راهبرد اساسی و برگرفته از قانون است.

وی بیان کرد: امید است با بهره‌گیری از همه ظرفیت‎‌های بومی و استانی و تعامل سازنده و منطقی بین واحدهای تولیدی، شرکت‌ها، کارگاه‌های تولیدی و ارتباطی که با بسترسازی و تعامل همه جانبه ایجاد خواهیم کرد ضریب پوشش تامین اجتماعی افزایش یابد.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: دفترچه بیمه‌ای که در دست یک کارگر قرار می‌گیرد به او امیدواری داده و از گسستگی رها می‌کند همچنین خانواده‌اش را از آسیب‌های دیگر نجات می‌دهد.

وی ادامه داد: از محل این نوع توجه به کارگران، آنان نیز با عشق و علاقه بیشتر کار می‌کنند لذا چرخه تولید فعال می‌شود و بازار رونق خواهد گرفت که این نوع حمایت اتفاق نمی‌افتد مگر دلسوزان تامین اجتماعی با جدیت به این بخش ورود پیدا کنند.

خوش خبر با بیان اینکه بخشی از وظیفه تامین اجتماعی توجه به مقام انسانیت و ارزش‌ها است گفت: در شهرستان‌های خراسان جنوبی نیازمند توجه بیشتر سازمان تامین اجتماعی هستیم.

وی افزود: قشر عظیمی از کارگران استان با مشکلات و محدودیت‌هایی مواجه‌ هستند و به توجه نیاز دارند.

مدیرکل دفتر نظارت و ارزشیابی معاونت امور استان‌های سازمان تامین اجتماعی هم گفت: در حال حاضر ۴۳۰ هزار تبعه خارجی مقیم ایران و ایرانی مقیم خارج از کشور هستند که مشمول خدمات بیمه سازمان تامین اجتماعی هستند.

علی‌اکبر ربیع‌زاده افزود: ۳۳۰ هزار نفر از این افراد ایرانی‌های مقیم خارج از کشور و ۹۰ هزار نفر اتباع بیگانه مقیم ایران هستند.

وی با بیان اینکه ۷۲ درصد جمعیت شهری ایران از خدمات بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند هستند اظهار داشت: مجموع جمعیت زیر پوشش بیمه اعم از بیمه‌شده اصلی، تبعی و مستمری‌بگیر بیش از ۴۲ میلیون نفر است.

مدیرکل دفتر نظارت و ارزشیابی معاونت امور استان‌های سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: آن دسته از اتباع خارجی که مجوز اقامت قانونی دارند، می‌توانند از خدمات بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند.

وی گفت: خراسان جنوبی با توجه به دارا بودن مرز طولانی با کشور افغانستان، دارای تعداد زیادی از اتباع افغان مقیم است که می‌توانند از خدمات بیمه تامین اجتماعی برخوردار شوند.

ربیع‌زاده درخصوص بیمه قالیبافان گفت: آن دسته از افرادی که در این زمینه مشغول به کار هستند اگر از لحاظ دارابودن شرایط بیمه احراز شوند بدون شک سازمان نسبت به بیمه آنها اقدام خواهد کرد.

وی در ارتباط با کمبود نیروی متخصص پزشک در مراکز درمانی هم گفت: تامین کننده نیروی متخصص پزشکی، وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند و ما زیرساخت‌های لازم را فراهم می‌کنیم.

مدیرکل دفتر نظارت و ارزشیابی معاونت امور استان‌های سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: اینکه در مراکز درمانی تامین اجتماعی خراسان جنوبی با کمبود نیروی پزشک متخصص مواجه‌ هستیم، مراتب را پیگیری خواهیم کرد.

وی درباره بیمه خبرنگاران گفت: تامین اجتماعی در انعقاد قرارداد هیچگونه مشکلی ندارد بلکه خبرنگاران باید از طریق دفاتر خبری معرفی و نسبت به بیمه آنها اقدام شود.

ربیع‌زاده درباره بدهی‌های تامین اجتماعی به مراکز گفت: بدهی‌های مراکز درمانی با توافق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابتدای مهرماه به صورت روتین و ماهانه پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: پرداختی‌های مستمری بگیران نیز با برنامه‌ریزی انجام شده از ۲۰ تا ۲۷ هر ماه به صورت مرتب پرداخت می‌شود و در این زمینه هیچ نوع خلل، نقصان و عقب افتادگی وجود ندارد.

مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی هم گفت: در حال حاضر ۲ بیمارستان و چند مرکز درمانی زیر پوشش تامین اجتماعی در استان فعال است.

فرزاد فیروزی افزود: پارسال سه میلیون و ۸۰۰ هزار رکورد خدماتی تولید و در ۶ ماه ابتدای سال جاری ۲.۵ میلیون رکود خدمت توسط مراکز درمانی تامین اجتماعی استان ارایه و ثبت شده است.

وی بیان کرد: اکنون استان خراسان جنوبی در بخش درمان تامین اجتماعی به لحاظ زیرساختی رتبه نخست کشور را دارد در حالیکه سال‌های قبل رتبه آخر را داشت.

وی یکی از مشکلات مراکز درمان تامین اجتماعی استان را کمبود پزشک متخصص دانست و گفت: امید است با جذب متخصص بتوان از ظرفیت زیرساختی موجود در استان بیشتر استفاده کرد.

مدیرکل سابق تامین اجتماعی خراسان جنوبی هم گفت: در استان یک واحد ستادی، ۹ واحد اجرایی، سه کارگزاری رسمی، هفت شعبه اقماری دائم و سه شعبه اقماری غیردائم به شهروندان خدمات ارایه می‌دهند.

مجید درویشی جمعیت زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی استان را ۳۶۷ هزار و ۶۹۶ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد بیش از ۱۱۶ هزار نفر بیمه‌شده اصلی و ۱۸ هزار و ۱۹۴ نفر مستمری بگیر هستند که با احتساب جمعیت تحت تکفل آنها ۴۷ درصد جمعیت استان زیر پوشش بیمه هستند.

وی از افزایش ۱.۵ درصدی تعداد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی استان در سال جاری خبر داد و گفت: در طرح اسکن پرونده‌های بیمه شدگان تامین اجتماعی، در سه ماه گذشته یک میلیون و ۱۵۰ هزار مورد سند شامل ۶۶ هزار پرونده در استان اسکن شده است.

در این آیین با حضور معاون امور استان‌های سازمان تامین اجتماعی از خدمات مجید درویشی مدیرکل سابق تامین اجتماعی خراسان جنوبی در مدت ۶ سال قدردانی و علیرضا محمدی به عنوان مدیرکل جدید این اداره معرفی شد.