مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار کرد: ۸۵ میلیارد ریال تسهیلات ناشی از شیوع بیماری کرونا به فعالان صنعت گردشگری در خراسان جنوبی پرداخت شد.

حسن رمضانی، به رسانه‌های گروهی گفت: شیوع بیماری کرونا خسارت‌های فراوانی را به بخش گردشگری وارد کرده که سعی شده با پرداخت تسهیلات از واحدهای گردشگری حمایت شود.

، وی افزود: جاذبه‌های گردشگری استان هرساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی فراوانی بوده که متاسفانه امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا، استان میزبان ۱۰۴ هزار و ۷۴۴ نفر گردشگر داخلی و ۲۰ گردشگر خارجی بوده است.

رمضانی یادآور شد: در حال حاضر ۹ هتل ۷۶ اقامتگاه بوم‌گردی، ۱۶ مهمان‌پذیر، ۵۱ مجتمع خدمات رفاهی بین‌راهی، ۱۸ سفره‌خانه سنتی و ۳۵ دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری در استان فعال است.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال، هنرمندان صنایع دستی خراسان جنوبی ۹۰۰ هزار مترمربع پارچه دست‌باف در سال جاری تولید کردند، افزود: میزان فروش صنایع دستی در نیمه نخست سال در فضای نمایشگاه‌های مجازی را حدود ۲۰۰ میلیون تومان و میزان صادرات چمدانی را نیز حدود ۷۰۰ میلیون تومان اعلام کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان کرد: امسال با توجه به شیوع کرونا و تاکید ستاد ملی مبارزه با کرونا بر برگزار نشدن تجمعات علیرغم سال‌های گذشته، بازارچه فصلی برگزار نشد و هنرمندان در بازارچه‌های ثابت استان با ۴۰ غرفه طبق روال قبل به عرضه محصولات خود پرداختند.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط به‌وجود آمده ناشی از ویروس کرونا، صنعتگران و هنرمندان حوزه صنایع‌دستی، رویکرد خود را تغییر داده و برای معرفی و فروش تولیدات خود از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بیشتر استفاده کردند، گفت: هنرمندان با حضور در نمایشگاه مجازی دوتوک که با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و موسسه فرهنگی هنری عرفان که در حال برگزاری است و همین طور در نمایشگاه مجازی استان یزد با عنوان خاقان به عرضه و فروش محصولات خود پرداختند.

رمضانی با بیان اینکه سایت اینترنتی تخصصی فروش صنایع‌دستی (اورسو) نیز امسال در استان راه‌اندازی و رونمایی شد، تصریح کرد: با توجه به بیماری کرونا، آموزش‌های عمومی کوتاه‌مدت صنایع‌دستی تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته و تعداد دوره‌های آمورشی نسبت به سال‌های قبل کاهش پیدا کرده، اما با تمامی مشکلات، ۵۷ دوره آموزشی از ابتدای سال با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار شد.

وی از تدوین و ارسال ۷ طرح توجیهی به وزارت‌خانه متبوع برای تخصیص اعتبار و تجهیز خانه صنایع‌دستی در سطح استان خبر داد و یادآور شد: ۲۵ اثر واجدالشرایط استان نیز برای دریافت نشان مرغوبیت و داوری نشان ملی ارسال شده است.

انتهای پیام