توجه به صنایع دستی در هر منطقه حفظ اصالتهای فرهنگی آن منطقه را به دنبال دارد و گذشته از این در جهت جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر و اشتغال زایی پایداربسیار موثر است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی این مطلب را شاهرخ عباسی رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان قاین در بازدید از روستای روم و در نشست هم اندیشی که با حضور حسین عباس زاده معاون صنایع دستی اداره کل و مسئولان و صنعتگران این بخش پیرامون ثبت روستای روم به عنوان روستای ملی صنایع دستی در رشته جاجیم بافی برگزار شده بود  عنوان کرد و گفت : روستای روم در شهرستان قائن با تکیه بر هنر جاجیم بافی و ایجاد کارگاههای  متعدد در این خصوص، هم در بحث عدم مهاجرت به شهرها و هم در بحث اشتغال زایی اثر گذار بوده، بطوری که در حال حاضر بیش از ۶۰ نفر  از هنرمندان این روستا در رشته جاجیم بافی بیمه هستند و در اکثر نمایشگاههای استان و خارج استان حضور پر رنگ دارند.

وی افزود بدلیل قابلیت های صنایع دستی و تلفیق این هنر با ظرفیتهای گردشگری باعث شده تا روستای روم به پیشنهاد معاونت صنایع دستی استان کاندیدای روستای ملی صنایع دستی گردد. معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی نیز نقشه توسعه و پیشرفت روستاها مبتنی بر صنایع دستی را ترسیم و فعالیتهای  عظیم  هنرمندان روستای روم را در تولید با کیفیت محصولات صنایع دستی و حضور در نمایشگاههای متعدد و همینطور فروش مطلوب محصولات صنایع دستی را ارزشمند توصیف نمود.

عباس زاده گفت با عنایت به این خصوصیات منحصر به فرد در روستای روم این روستا به عنوان روستای ملی جاجیم بافی انتخاب گردیده و پرونده و مراحل آن در دست اقدام است، که با اتحاد و یکدلی و همینطور فراهم نمودن زمینه های مناسب این اتفاق ملی در آینده نزدیک روی خواهد داد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله