استاندار خراسان جنوبی گفت: هیچ مانعی نباید سبب توقف پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای استان شود.

 محمدصادق معتمدیان در سومین نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در سال ۹۹ افزود: از آن جایی که با هر روز توقف و ایستایی در یک پروژه، کل بیت المال متضرر می‌شود لذا هیچ تفسیر اشتباهی از قانون که باعث عقب افتادن پروژه‌ها می‌شود، قابل قبول نیست.

وی تصریح کرد: ما با رایزنی‌های فراوانی که در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها انجام می‌دهیم و با پیگیری‌های متعددی که صورت می‌گیرد، به سختی اعتبار جذب می‌کنیم تا شتاب اجرای پروژه‌ها را در راستای رفع مشکلات استان بیشتر کنیم اما گاه نگاه‌های منجمد و تفسیرهای اشتباه برخی افراد در بدنه دستگاه‌های اجرایی، ترمز پروژه‌های عمرانی می‌شود و سرعت کار را می‌گیرد.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه تمام تلاش ما بر این است که با رفع موانع از پیش پای دستگاه‌های اجرایی، روند خدمت‌رسانی به مردم تسریع شود، اظهار داشت: ما در خدمت مردم هستیم تا پروژه‌هایی که در ۲ سال گذشته در استان ریلی‌گذاری شده به خوبی پیش برود و به نتیجه برسد.

معتمدیان با قدردانی از مدیران دستگاه‌های اجرایی برای جدیتی که در اجرای برنامه‌های محوله داشته‌اند گفت: با وجود محدودیت در اعتبارات، خروجی اقدامات مدیران دستگاه‌ها قابل تقدیر است و خروجی برنامه‌ها، مطلوب ارزیابی می‌شود.

وی ادامه داد: به جهت زیاد بودن حجم عقب ماندگی‌های استان باید با شناسایی موانع و حذف آنها، روند اجرای برنامه‌های توسعه‌ای را شتاب ببخشیم.

معتمدیان گفت: حوزه‌هایی که با مردم و مباحثی که با موضوع توسعه استان سروکار دارند، از اولویت‌های ماست.

وی با بیان این که به خاطر کوتاهی دستگاه‌ها، مردم متضرر می‌شوند، اظهار داشت: دستگاه‌های متولی می‌بایست افزایش حریم‌ها در مناطق روستایی را آغاز  و فرآیندها را تسهیل کنند تا زمینه واگذاری زمین به مردم فراهم شود.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: کوتاهی برخی دستگاه‌های متولی در تعیین تکلیف اراضی در اختیار سبب شده توسعه شهرهای کوچک با مشکل مواجه شود.

معتمدیان افزود: سیاست‌های استان در بخش مسکن شهری و روستایی منحصر بفرد است و اثرات خود را در تمام زمینه‌های اقتصادی، اشتغال، معیشت و رفاه خانواده‌ها گذاشته لذا با تامین به موقع زمین به عنوان زیرساخت اصلی، باید روند اجرای این طرح‌ها را شتاب ببخشیم.

وی در تشریح اقدامات استان در اجرای ۲ طرح بزرگ مسکن شهری و روستایی گفت: براساس سیاست های استان از سال گذشته، احداث ۱۰ هزار واحد مسکن روستایی در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گرفت که هفت هزار واحد آن طی دو مرحله با حضور نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه تحویل شد و سه هزار واحد باقیمانده طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در هفته دولت به متقاضیان واگذار می‌شود.

معتمدیان اظهار داشت: با استفاده از تجربه خوب پروژه مسکن روستایی، امسال و طی تفاهم نامه‌ای با سازمان برنامه و بودجه کشور، مقدمات ساخت و احداث ۶ هزار واحد مسکن شهری در استان چیده شد که این واحدها با حمایت ویژه دولت در قالب پرداخت کمک بلاعوض ۳۰ میلیون تومانی و وام قرض الحسنه ۵۰ میلیون تومانی و تامین زمین، به مزدوجین و مسکن اولی‌هایی که شرایط لازم را داشته باشند، تحویل می‌شود.

وی ادامه داد: این پروژه در بهبود و بازسازی بافت‌های فرسوده نیز نقش بسیار مهمی خواهد داشت.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته تا یک سال آینده این واحدها افتتاح می‌شوند و شاهد تاثیر آنها در اشتغال و اقتصاد استان خواهیم بود.

معتمدیان از برنامه استان برای احداث یک‌هزار و ۷۰۰ واحد مسکن ویژه ایثارگران گفت و افزود: از مجموع ۲۰ هزار واحد مسکن ایثارگران که قرار بود دولت در سطح کشور اجرا کند، سهمیه استان ۱۱۰ واحد بود که با پیگیری‌هایی که صورت گرفت در جریان سفر رییس بنیاد شهید کشور به استان تفاهم‌نامه احداث یک‌هزار واحد به تعداد ایثارگران فاقد مسکن استان منعقد شد.

وی ادامه داد: حمایت‌های دولت برای این واحدها هم در قالب ۱۲۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه، زمین، پروانه ساختمانی و انشعابات رایگان به واجدین شرایط ارائه خواهد شد.

معتمدیان به ۲ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی سهمیه استان از طرح اقدام ملی وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: براساس تفاهمی که صورت گرفته ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) نیز هزار واحد مسکونی ارزان قیمت را در برخی شهرستان‌های استان احداث می‌کند.

وی اظهار داشت: با توجه به این که موضوع مسکن از اولویت‌های مردم است، هم اکنون طبق برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته بیش از ۲۲ هزار واحد مسکونی در سطح استان در حال اجراست که قطعا پیامدهای خوبی هم به همراه خواهد داشت.

استاندار خراسان جنوبی در بخش دیگری از سخنانش به طرح هزار هکتار مجتمع گلخانه‌ای اشاره کرد و افزود: این طرح تفاهم‌نامه آن در سفر دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهوری منعقد شد و تاکنون به همت دستگاه‌های متولی برای اجرایی شدن آن، اقدامات خوبی در سطح استان انجام گرفته است.

معتمدیان، احصای هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی مرغوب برای اجرای این طرح را از اقدامات مثبت دستگاه‌ها برشمرد و گفت: تامین و تخصیص آب مورد نیاز، از مهمترین مولفه‌ها در مجتمع‌های گلخانه‌ای است که با وجود سند سازگاری با کم‌آبی ما جزو معدود استان‌هایی هستیم که توانستیم مجوزهای لازم برای رفع این نیاز را اخذ کنیم.

وی با اشاره به این که در حال حاضر حجم گلخانه های موجود در استان حدود ۶۰ هکتار است، تصریح کرد: رساندن این رقم به هزار هکتار، نیازمند کار جهادی برنامه‌ریزی شده و روان‌سردازی کار در همه دستگاه‌های اجرایی است.

معتمدیان گفت: مجتمع‌های گلخانه‌ای از پروژه‌های بزرگ ملی و در راستای تحقق فرمایشات رهبری، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و از مهمترین پروژه های جهش تولید در استان خراسان جنوبی است لذا همه دستگاه‌ها باید از تمام توان و ظرفیت خود برای اجرایی شدن آن استفاده کنند.

وی به نتیجه اولین فراخوان ارائه شده به منظور جذب سرمایه‌گذار برای این مجتمع‌ها در چهار شهرستان اشاره کرد و افزود: تاکنون ۱۱۰ نفر برای سرمایه‌گذاری در مجتمع‌های گلخانه‌ای این چهار شهرستان اعلام آمادگی کرده‌اند.

استاندار خراسان جنوبی، افزایش تولید، اشتغالزایی، بهره‌وری آب، صادرات محوری و ارزآوری را از پیامدهای مطلوب این طرح عنوان کرد.

معتمدیان با تاکید براینکه بنا داریم این پروژه را وارد فاز اجرایی کنیم، اضافه کرد: مراحل کار باید به گونه‌ای باشد که از توان واحدهای تولیدی در ساخت سازه‌های مورد نیاز این مجتمع‌ها استفاده شود.

وی گفت: سازمان جهاد کشاورزی باید با استفاده در راستای بازدهی بیشتر کار، از ظرفیت کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی، نسبت به بومی سازی سازه‌ها متناسب با اقلیم شهرهای مختلف استان اقدام کند.

استاندار خراسان جنوبی به ابرپروژه راه‌آهن نیز اشاره کرد و با تاکید بر اهمیت این پروژه در اقتصاد کشور و اتصال اقیانوس هند به کشورهای آسیای میانه، اظهار داشت: این پروژه بعد از مدت‌ها مورد مساعدت و عنایت دولت قرار گرفت و با ۲ فاینانس داخلی و خارجی، اعتبارات خوبی به این پروژه اختصاص یافت که قطعا روند اجرای آن را سرعت می‌بخشد.

سومین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با حضور همه اعضا و به ریاست استاندار برگزار شد و مصوبات کمیته امور زیربنایی استان با اکثریت آرا به تصویب رسید.