مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در دست تهیه است و براساس آن پنج اولویت آسیب‌های فرهنگی باید احصا و شناسایی شود.

، علی فرخنده در دیدار هفت سرگروه تبلیغی و جهادی استان و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی با استاندار خراسان جنوبی افزود: نقشه مهندسی فرهنگی کشور سال ۱۳۹۲ تدوین شد و خاک می‌خورد لذا انتظار می‌رود مبلغان در اجرایی کردن این سند همکاری کنند.

وی با اشاره به اینکه نقشه مهندسی فرهنگی یک سند راهبردی مبتنی بر سیره قرآن و اهل بیت است عنوان کرد: توجه به هویت ایرانی اسلامی مهمترین اولویت این سند است که باید در حوزه اندیشه‌ها اقدامات بنیادی انجام داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه طرح تبیینی بررسی اندیشه‌های تمدنی حضرت علی (ع) در نهج البلاغه نیز در دست اجرا است گفت: طرح فرهنگی استان در حوزه عفاف و حجاب هم به زودی رونمایی می‌شود.

وی یادآور شد: آمادگی اعطای مجوز موسسه فرهنگی برای روحانیون و گروه‌های جهادی وجود دارد و برای بیمه روحانیون از طریق صندوق اعتباری هنر می‌توان اقدام کرد.

مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: روحانیون باید در جایگاه مطالبه‌گری دغدغه‌های جوامع محلی را منتقل کنند.

حجت‌الاسلام علی رستمیانی افزود: کارگروه تربیت و اعزام مبلغ با درایت نماینده ولی فقیه در استان تشکیل شده تا از موازی کاری در حوزه‌های فرهنگی پیشگیری شود.

وی بر محرومیت‌زدایی فکری در استان تاکید کرد و گفت: مشکلات باید از درون منطقه حل شود و نباید انتظار داشت افرادی خارج از استان مستقر شوند و مشکلات را حل کنند.

مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی ادامه داد: احیای حوزه علمیه، ارتباط با مردم و شناخت دقیق از مسایل اجتماعی مهمترین هنر روحانیون در گذشته بوده که نمونه آن آیت الله اوحدی است.

وی گفت: استعدادهای فراوان خراسان جنوبی با حضور دائمی مبلغان در مناطق مختلف شکوفا می‌شود و توانایی طلاب خراسان جنوبی به اذعان اساتید کشوری بی نظیر است که باید برای شکوفایی این استعدادها کمک کرد.

اقدامات در حوزه احیای قنوات، ساخت استخر ذخیره آب، احیای آیین‌های مذهبی در روستاها و مناطق مرزی، فعالیت در زمینه ازدواج و تامین جهیزیه از اقدامات گروه‌های تبلیغی و جهادی است که در این نشست به آنها اشاره شد.

همچنین آمادگی برای احصای مسایل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی، طرح ریزی برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان و ایجاد حسینیه کودک در استان از مسایل مطرح شده در این جلسه بود.

لزوم توجه به مهندسی فرهنگی در خراسان جنوبی، حمایت از تاسیس مدرسه متوسطه اول برای طرح‌های استعدادیابی و پرورش نخبگان انقلابی، ایجاد بستر مناسب برای اجرای طرح شجره طوبی در شهرستان فردوس، انتقال دغدغه اینترنت پاک برای دانش‌آموزان استان به هیات دولت و تقویت نیروهای بومی برای تربیت روحانی در راستای محرومیت‌زدایی دیگر درخواست‌های گروه‌های جهادی و تبلیغی در نشست دو ساعته با استاندار بود.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور