#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

محدودیت فعالیت گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ از روز چهارشنبه ۱۴ آبان‌ ماه به دلیل شیوع بیماری کرونا در سه شهرستان بیرجند، قاینات و طبس در استان خراسان جنوبی اعمال می‌شود.

ایجاد محدودیت‌های جدید در ۲۵ مرکز استان و ۴۶ شهرستان جدید در جلسه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شد که علاوه بر ۴۳ شهرستان قبلی است و از روز چهارشنبه به مدت ۱۰ روز اعمال می‌شود.

هفته گذشته در ۴۳ شهرستان به دلیل قرار گرفتن در وضعیت بحرانی، محدودیت‌هایی در گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ اعمال شده بود و این محدودیت‌ها به مدت یک هفته دیگر تمدید شد.

این محدودیت‌ها برای ۴۶ شهرستان‌ دیگر هم در نظر گرفته شد که سه شهرستان استان خراسان جنوبی شامل بیرجند، قاینات و طبس در این فهرست هستند.

همچنین ۲۵ مرکز استان که در آنها از روز چهارشنبه (۱۴ آبان) به مدت ۱۰ روز محدودیت در گروه‌های شغلی ۳ و ۴ ایجاد می‌شود شامل استان‌های البرز، خراسان رضوی، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، فارس، خوزستان، کردستان، اصفهان، قم، مرکزی، خراسان جنوبی، اردبیل، کرمانشاه، بوشهر، هرمزگان، یزد، لرستان، خراسان شمالی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، همدان، زنجان، سمنان، کرمان و تهران است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: براساس مصوبات جلسه اخیر ستاد ملی کرونا، ۴۶ شهرستان‌ جدید نام برده شد که به مدت ۱۰ روز شامل محدودیت‌های گروه شغلی ۲، ۳ و ۴ خواهند شد.

ناصر خوش خبر افزود: براساس این مصوبه، محدودیت‌های قبلی همچنان به قوت خود باقی است و قابل تمدید نیز خواهد بود.

وی بیان کرد: تمامی بخش‌های عمومی و غیر دولتی مکلفند اسامی بیماران مبتلا یا مشکوک به کرونا را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند.

پاساژها، مراکز خرید و مال‌های فروش غیر مواد غذایی، تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مراکز متبرکه و زیارتگاه‌ها، مساجد و مصلاها، قنادی و شیرینی فروشی‌ها، آبمیوه و بستنی فروشی‌ها، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری (این مراکز برای فعالیت به صورت بیرون بر، مشکلی ندارند)، آرایشگاه‌های مردانه، بازار فروش خودرو، مراکز شماره‌گذاری خودرو، فرش، موکت، فرش ماشینی، اسباب بازی فروشی‌ها، فروشگاه‌های لوازم خانگی در عمده فروشی و خرده فروشی‌ها، مراکز چاپ دیجیتال و فعالیت‌های مرتبط با آن، تزیینات داخلی ساحتمان، کادو فروشی‌ها در عمده فروشی و خرده فروشی، پارچه فروشی‌ها، عکاسی‌ها، آژانس‌های مشاور املاک، پرده سراها، فروش مبلمان در عمده فروشی و خرده فروشی، فروش کیف و کفش، فروش لوازم التحریر، خیاطی، خرازی، فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی از جمله مصادیق گروه شغلی ۲ هستند.

دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبانسراها و سایر آموزشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، مهدکودک‌ها، استخرهای سرپوشیده، سینما، تئاتر و مراکز مشابه، مساجد و مصلاها، موزه و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و برگزاری آزمون‌های حضوری شامل گروه شغلی ۳ هستند.

همچنین برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، باشگاه‌های ورزشی ورزش‌های پر برخورد از جمله کشتی، کاراته و جودو، مدارس شبانه‌روزی، انجام دورکاری شاغلین گروه حساس، کافه، قهوه خانه و چایخانه‌ها، باغ وحش و شهربازی‌ها، مراکز تفریحی آبی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه ورزشی سالنی از موارد گروه شغلی ۴ هستند که دارای محدودیت فعالیت خواهند بود.

مشاغل ضروری و مورد نیاز مردم همچنان با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

مقررات و محدودیت‌ها برای ۴۶ شهرستان جدید در رده‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ که از روز چهارشنبه هفته جاری اجرا می‌شود با توجه به شرایط استان‌ها قابل تمدید است.

بیماران تنفسی و کرونایی بستری در بیمارستان‌های خراسان جنوبی و فوتی‌های بر اثر کرونا طی هفته‌های اخیر در خراسان جنوبی افزایش چشمگیری داشته است و کماکان روند صعودی دارد.

خراسان جنوبی که اوایل شهریور امسال با افزایش بیماران تنفسی در این استان به وضعیت هشدار بازگشته بود، نزدیک ۲ ماه است که جزو استان‌های در وضعیت قرمز قرار دارد.

پس از گذر خیز بیماری در تیر ماه امسال، از ابتدای مهر ماه نمودار موارد ابتلا و بستری به کرونا در این استان روند صعودی گرفته و این روند افزایشی در حال امتداد است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دوازدهم آبان ماه درباره وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان خراسان جنوبی گفت: اکنون شهرستان‌های بیرجند، درمیان، سرایان، طبس، فردوس، قاینات و نهبندان در این استان در وضعیت قرمز و بقیه شهرستان‌های استان در وضعیت هشدار با خطر بالا قرار دارند.

«سیما سادات لاری» افزود: شهرستان‌های بیرجند، طبس و قاینات در فهرست ۴۶ شهرستان جدید هستند که از روز چهارشنبه هفته جاری به مدت ۱۰ روز مشمول ممنوعیت فعالیت‌های گروه‌های شغلی دو و سه و چهار خواهند بود بنابراین لزوم نظارت دقیق بر اجرای صحیح محدودیت‌های مصوب در این شهرستان‌ها توسط مسئولان استانی لازم و ضروری است.

وی گفت: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان خراسان جنوبی ۴۸ درصد گزارش شده است.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: هفته گذشته بروز هفتگی موارد مثبت بستری در استان خراسان جنوبی حدود ۳۸ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت گزارش شده است همچنین بروز هفتگی موارد مرگ و میر ناشی از بیماری در هفته گذشته در این استان، حدود ۵۲ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت است که میزان بروز هر دو شاخص با اختلاف بالاتر از میانگین کشوری است.

وی افزود: برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و ترددهای فراوان بین مناطق شهری و روستایی در استان خراسان جنوبی از مشکلات جدی مدیریت اپیدمی در این استان گزارش شده است.

بیرجند جزو ۲۵ مرکز استان است که محدودیت تردد در مسیرهای ورودی و خروجی این شهر از ساعت ۱۲ روز دوشنبه برقرار شد و تا ساعت ۲۴ روز جمعه (۱۶ آبان) ادامه دارد.