مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: با ورود سامانه بارشی شاهد گرد و خاک، وقوع باران و یخبندان در سراسر استان برای روزهای آینده هستیم.

علیرضا خندان رو روز یکشنبه با اشاره به صدور اطلاعیه جوی اظهار داشت: روز سه‌شنبه با نفوذ توده هوای ناپایدار به جو استان شاهد وزش باد شدید همراه با گرد و خاک و در برخی ساعات کاهش دید افقی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه این پدیده از غرب و شمال غرب آغاز و تمام استان را در بر می‌گیرد افزود: وزش باد شدید به تناوب تا اواخر وقت پنجشنبه در استان وجود دارد که احتمال بروز خسارت و اختلاف در تردد به دلیل وزش باد شدید، کاهش دید ناشی از گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی توصیه کرد: در چنین شرایطی رانندگی با سرعت مطمئنه سفر و از قرار گرفتن در مجاورت درختان خودداری کنند.

وی همچنین بر محکم کردن تابلوها و توجه به استحکام پوشش گلخانه ها و سقف‌های موقت نیز تاکید کرد.

خندان رو با اشاره به نفوذ و فعالیت سامانه بارشی از عصر سه شنبه ۶ اسفندماه گفت: با ورود این سامانه بارش باران، گاهی رعد و برق و در نقاط مستعد بارش تگرگ  احتمال بارش برف در ارتفاعات پیش بینی می‌شود که تا بامداد و صبح پنجشنبه هشتم اسفند ادامه دارد.

وی با بیان اینکه اوج فعالیت سامانه عصر چهارشنبه هفتم اسفند تا ظهر پنجشنبه هشتم اسفند خواهد بود ادامه داد: سامانه  بتدریج از غرب و شمال غرب آغاز و گسترش آن در سطح استان بویژه نیمه شمالی خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی تاکید کرد: با ورود سامانه بارشی  وقوع روان آب و آبگرفتگی معابر عمومی، خطر برخورد صاعقه در مناطق مرتفع پیش‌بینی شود که لازم است ضمن رعایت قوانین و مقررات رانندگی، از قرار گرفتن در حاشیه رودخانه‌های فصلی و چرای دام و پرهیز از صعود به ارتفاعات خودداری شود.

وی با بیان اینکه کاهش قابل ملاحظه دما نیز در چهارشنبه پیش‌بینی می‌شود گفت: سرمازدگی و وقوع یخبندان شبانه سراسر استان را در بر می‌گیرد که توده هوای سرد تا شنبه ۱۰ اسفند در استان وجود خواهد داشت.

خندان رو با بیان اینکه احتمال خسارت بویژه در بخش کشاورزی ناشی از پدیده  سرما و یخبندان شبانه وجود دارد توصیه کرد؛ ضمن مدیریت مصرف بهینه حامل‌های انرژی، تنظیم دما و تهیه سوخت وسایل گرمایشی سالن‌های پرورشی نظیر مرغداری دامداری و گلخانه‌ها نیز در دستور کار قرار گیرد.