#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی با صدور هشدار سطح نارنجی اعلام کرد: با تقویت ناپایداری‌های جوی از امروز در این استان وزش باد شدید تا خیلی شدید همراه با خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود و ایجاد خسارت نیز محتمل است.

به گزارش از اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی این ناپایداری‌ها بعد از ظهر امروز شروع می‌شود و تا اواخر وقت یکشنبه هفته آینده ادامه دارد که در روزهای شنبه و یکشنبه از شدت بیشتری برخوردار است.

بر این اساس از امروز تا یکشنبه وزش باد شدید تا خیلی شدید، خیزش گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و  کاهش میزان دید افقی در منطقه پیش‌بینی می‌شود که این وضعیت در شنبه ساعات عصر و شب منجر به وقوع توفان گرد و خاک خواهد شد و احتمال خسارت نیز وجود دارد.

منطقه اثر وزش باد شدید سراسر استان اعلام شده و اختلال در رفت و آمدهای جاده‌ای و محورهای مواصلاتی استان‌های مجاور و احتمال لغو پرواز در اثر کاهش دید افقی قابل پیش‌بینی است.

خسارت به سازه و پوشش گلخانه‌ها و جدا شدن سقف‌های موقت، شکسته شدن درخت‌های آسیب‌پذیر و نهال‌های جوان، خسارت به تابلوهای تبلیغاتی و سقوط دکل‌ها و داربست‌های فلزی، خطر سقوط اجسام از ارتفاع و ساختمان‌ها به‌ویژه کارگاه‌های ساختمانی از دیگر مواردی است که هواشناسی نسبت به آنها هشدار داده است.

همچنین خودداری از سفرهای غیرضروری، احتیاط در رانندگی، خودداری از قرار گرفتن افراد گروه‌های حساس، کودکان و سالمندان در فضای، صعود به ارتفاعات و اطمینان از استحکام سازه‌ و پوشش گلخانه‌ها، سقف های موقت و تابلوها از توصیه‌های هواشناسی است.