معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: با توجه به کاهش نزولات جوی در سال جاری و خشکسالی شدید، افزایش انگل‌های خارجی بدن دام به‌ویژه کنه‌ها و در نتیجه بروز موارد بیماری تب کریمه کنگو دور از انتظار نیست.

 محمدعلی بخشی افزود: مبارزه با زئونوزها یا بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان از دو جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی اهمیت ویژه‌ای دارد و در بیشتر کشورهای جهان تلفات و خسارات سنگین ناشی از این بیماری‌ها ایجاد می‌شود.

وی گفت: بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک (زئونوز) بین انسان و دام بوده و عامل اصلی آن کنه هیالوما است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار داشت: CCHF یک بیماری خونریزی دهنده تب‌دار حاد است که به‌وسیله کنه یا تماس با خون، ترشحات انسان آلوده یا ترشحات لاشه دام آلوده منتقل می‌شود.

وی افزود: بیماری در فصل‌های گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور (زمان رشد و تکثیر کنه‌ها) شیوع می‌یابد که با توجه به کاهش نزولات جوی در سال جاری و خشکسالی شدید، افزایش انگل‌های خارجی بدن دام بخصوص کنه‌ها دور از انتظار نیست.

بخشی گفت: از طرفی در دام‌ها که به عنوان میزبان واسط هستند، بیماری هیچ گونه علائم مشخصی ندارد و خطر انتقال آن به انسان هنگام ذبح یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده (به دنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان) وجود دارد همچنین با وجود اینکه پرندگان غیر از شترمرغ به این بیماری مقاومند اما می‌توانند با پخش کنه‌های آلوده در انتقال بیماری تاثیرگذار باشند.

وی ادامه داد: از راه‌های پیشگیری از بیماری می‌توان آفت‌کشی و سم‌پاشی جایگاه نگهداری و حمام دادن دام‌ها برای از بین بردن کنه‌ها، کشتار دام در کشتارگاه‌ها، پرهیز از کشتار در معابر عمومی، استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی (ماسک، عینک و دستکش) حین کشتار دام و شست و شو و ضدعفونی مکان‌های آلوده به خون و ترشحات دام‌ها در کشتارگاه‌ها را نام برد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: از آنجایی که این بیماری در دام بدون علامت است باید از مصرف گوشت تازه خودداری شود و لاشه دام پس از ذبح تا ۲۴ ساعت در دمای صفر تا مثبت چهار درجه سانتیگراد (پیش سرد کشتارگاه) قرار گیرد تا ویروس‌های آن کشته و پس از گذراندن زمان پیش سرد قطعه‌بندی و مصرف شود.