#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

استاندار خراسان جنوبی از آمادگی برای توسعه مبادلات تجاری با افغانستان از طریق بازارچه‌های مرزی این استان خبر داد.

، جواد قناعت در دیدار معاون وزیر انرژی و جمعی از تجار و سرکنسول افغانستان در تهران افزود: بازارچه‌های یزدان، دوکوهانه، گلورده و ماهیرود خراسان جنوبی هر کدام با توجه به زیرساخت‌هایی که دارند، می‌توانند فرصت خوبی برای توسعه مبادلات تجاری باشند.

وی بر استمرار و افزایش سطح تعاملات تجاری با افغانستان تاکید کرد و گفت: با توجه به مرز مشترک خراسان جنوبی و افغانستان و زیرساخت‌هایی که در این حوزه فراهم شده، برای استفاده بهتر و مؤثرتر از این شرایط باید برنامه‌ریزی شود.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: این برنامه‌ریزی می‌تواند به ارائه راهکارهایی در راستای استمرار و افزایش سطح تعاملات تجاری بینجامد.

برنامه‌ریزی برای دیدار استاندار و والی فراه، دعوت از وزیر تجارت افغانستان به منظور بازدید از پایانه و بازارچه‌های مرزی استان، تشکیل کمیته‌ مشترک بین ایران و افغانستان برای ارزیابی کالاهای صادراتی از سوی دو کشور از مهمترین مصوبات این دیدار بود که در محل وزارت امور خارجه و با حضور نمایندگان این وزارتخانه و مدیرکل دفتر امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی برگزار شد.

خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور ایران در همسایگی ولایت فراه افغانستان، ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با این کشور دارد و دارای چهار بازارچه مرزی به نام‌های گلورده (میل ۷۳) در شهرستان درمیان، دوکوهانه در شهرستان نهبندان، یزدان در شهرستان زیرکوه و ماهیرود در شهرستان سربیشه است.

پایانه مرزی ماهیرود در شهرستان سربیشه فعال‌ترین مرز خراسان جنوبی در سال‌های اخیر بوده است.