مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: هزار و ۵۰۰ تله زنده‌گیری هوبره از ابتدای امسال در این استان جمع‌آوری شده و لازم است با آموزش و فرهنگ‌سازی شاهد کاهش تخریب پوشش گیاهی، تله‌گذاری و شکار این گونه زیبا و منحصر به‌فرد در منطقه باشیم.

حسن اکبری روز سه‌شنبه در بازدید از مناطق حفاظت شده زیرکوه با بیان اینکه این شهرستان یکی از بهترین زیستگاه‌های پرنده هوبره (گونه در معرض خطر انقراض) است افزود: متاسفانه افراد سودجو و برخی از مردم محلی اقدام به ساخت تله‌های دستی به تعداد زیاد کرده و برای زنده گیری این پرنده کمیاب آنها را در طبیعت کار می‌گذارند و پس از زنده‌گیری به واسطه‌هایی که در قاچاق هوبره شریک هستند به فروش می‌رسانند.

وی اظهار داشت: زنده‌گیری این پرنده و قاچاق آن به تدریج علاوه بر نابودی این جمعیت مهم از گونه کمیاب هوبره در شرق ایران نیز باعث نابودی هزاران درخت و درختچه تاغ و دیگر گونه‌های حیات وحش شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: امیدواریم با آموزش و فرهنگ‌سازی در این زمینه و همچنین همکاری و همیاری مردم محلی روز به روز شاهد کاهش تخریب پوشش گیاهی، تله گذاری  و شکار این نوع گونه زیبا و منحصر به‌فرد در منطقه باشیم.

وی بیان کرد: هر سال هزاران درخت و درختچه تاغ برای ایجاد مانع و هدایت پرنده‌ها به سمت تله‌ها قطع می‌شوند، صدها پرنده یا پستانداران کوچک دیگر ناخواسته در این تله‌ها گرفتار شده و بیشتر آنها کشته می‌شوند که درمیان آنها گونه‌های کمیاب و در معرض خطری همچون گربه شنی دیده می‌شود.

اکبری افزود: در یک کلام بنیاد بوم شناختی منطقه به خاطر درآمد اندکی که عاید برخی افراد ناآگاه محلی می‌شود در حال فرو ریختن هست.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه زنده‌گیری و فروش هوبره تبدیل به شغل کاذب برای برخی جوامع محلی بخصوص روستاهای مرزی شده است گفت: این زنگ خطری برای از هم گسستن زنجیره‌های غذایی طبیعت منطقه و شکل گیری بحران‌هایی همچون پدیده گرد و غبار به واسطه نابودی تاغزارها و پوشش گیاهی منطقه خواهد بود.

وی همت جمعی و مشارکت بسیاری از دستگاه‌های اجرایی و نظارتی را تنها راه مقابله با شکار و از بین رفتن این گونه کمیاب در استان عنوان کرد و افزود: ابتدا از مبلغان دینی این روستاها درخواست می‌کنیم فتوای دینی نابودی منابع زیستی و عدم رعایت حقوق حیوانات را بدرستی برای مردم تبیین کرده و در تغییر فرهنگ عمومی مواجهه با طبیعت ما را یاری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: از دستگاه‌های اجرایی مرتبط به‌خصوص منابع طبیعی و امور عشایر استان نیز درخواست داریم با متخلفان قطع درختچه‌های تاغ با جدیت برخورد کنند.

وی اضافه کرد: از نیروهای خدوم نظامی و انتظامی مستقر در نواحی مرزی (مرزبابی، ارتش، سپاه و کلانتری‌ها) در خواست می‌کنیم برخورد با متخلفان زنده‌گیری هوبره را در دستور کارخود قرار داده و از نابودی مواهب خدادادی این مرز و بوم جلوگیری کنند.

اکبری گفت: از دستگاه قضایی استان درخواست برخورد جدی و بازدارنده با متخلفین را داریم و از سمن‌ها وهمه دوستداران و حافظان محیط زیست در خواست همکاری برای آموزش و ارتقای فرهنگ زیست محیطی را داریم.

خراسان جنوبی دارای چهار منطقه حفاظت شده «درمیان»، «مظفری»، «آرک و گرنگ»، «شاسکوه» و سه پناهگاه حیات وحش «تالاب کجی نمکزار نهبندان»، «رباط شور» و «نایبندان طبس» و هفت منطقه شکار ممنوع درح، جیک و زیدر، باقران، کمر سرخ، لشکرگاه عشق آباد و علی حیدر است.

منطقه حفاظت شده باقران بیرجند و کمرسرخ سرایان نیز در آخرین نشست شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان ۲ منطقه حفاظت شده جدید خراسان جنوبی مصوب شد.