رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی از افزایش مجدد شعب اخذ رای در این استان خبر داد و گفت: براساس آخرین آمار، هزار و ۲۴ شعبه اخذ رای در این استان تشکیل می‌شود که از این تعداد ۶۲ درصد در مناطق روستایی و مابقی در نقاط شهری است.

 ناصر خوش خبر افزود: ستاد انتخابات استان در جهت رفاه حال مردم در روز رای‌گیری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ناشی از شیوع بیماری، درخواست افزایش شعب را ارائه کرد که موافقت شد.

وی بیان کرد: ۵۳ درصد شعب، ثابت است و بقیه به شکل سیار خواهند بود.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به استقبال خوب مردم و نخبگان از ثبت‌نام در رقابت انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر گفت: ۶۰۷ نفر از علاقه‌مندان به حضور و فعالیت در شوراهای شهر ثبت‌نام کردند که از این تعداد بعد از تایید صلاحیت‌ها، ۵۰۴ نفر در عرصه رقابت باقی مانده‌اند.

وی ادامه داد: ۹۱۸ روستای حائز شرایط برای تشکیل شورا در استان داریم که در ابتدای ثبت‌نام نامزدها در ۹۱۲ روستا آمار داوطلبان به حد نصاب رسید.

خوش خبر گفت: براساس آخرین آمارهایی که اعلام شد، با فوت یک نفر از داوطلبان، انصراف برخی و رد صلاحیت تعدادی از آنها، آمار متقاضیان حضور در شوراها در ۱۳ روستای استان به حد نصاب نرسید.

وی اظهار داشت: ۱۳ روستا در استان خراسان جنوبی از داشتن شورا محرومند که البته این آمار به نسبت تعداد ۲۵ روستای فاقد شورای دوره گذشته (پنجم) کمتر است.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی اضافه کرد: مجریان انتخابات، دو محور رعایت قانون و اخلاق را در صدر امور خود قرار دهند.

وی گفت: مجریان انتخابات، ناظران و اعضای هیات‌های بازرسی با رعایت قانون و اخلاق، امنیت و سلامت انتخابات را تضمین می‌کنند و توجه به این دو اصل خیلی مهم در خروجی انتخابات تاثیرگذار است.

خوش خبر اظهار داشت: مهمترین پیامد آن نیز این است که مردم در جریان انتخابات، هزینه‌ای نمی‌پردازند و بازنده میدان هم ناراضی نخواهد بود.

وی امنیت، معیشت، سلامت و انتخابات را از اولویت‌های برنامه‌های دولت عنوان کرد و گفت: به همه مدیران تکلیف شده، این برنامه‌های محوری را مورد توجه داشته باشند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: در همه انتخاباتی که از بدو پیروزی انقلاب در کشور شکل گرفته، نامزدهای انتخاباتی، توده‌های مردم، عوامل اجرایی، نظارتی و بازرسی، همه در کنار هم سلامت انتخابات را تضمین کرده‌اند.

وی مهمترین نتیجه انتخابات را جابه‌جایی قدرت برشمرد و افزود: این جابه‌جایی قدرت اگر به پشتوانه حضور و همراهی حداکثری مردم باشد، قطعا نتیجه بهتری به همراه دارد.

خوش خبر گفت: هر کس در هر پست و سمت و جایگاهی باید به عنوان تریبون‌دار نظام برای حضور هرچه بیشتر مردم در عرصه انتخابات تلاش کند.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، دومین میان دوره‌­ای مجلس خبرگان رهبری و نخستین میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی یازدهم، ۲۸ خرداد امسال برگزار می‌شود.

انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با سراسر کشور در ۱۱ شهرستان استان خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۳۱ شهر دارد که تعداد اعضای شوراها برای شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر پنج عضو اصلی، برای شهرهای ۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر هفت عضو اصلی و برای شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۹ عضو اصلی انتخاب می‌شوند.

بیرجند با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر، ۹ عضو اصلی شورای شهر و ۶ عضو علی‌البدل دارد.