معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: رشته قدیمی و منسوخ شده «سفره آردی» با اجرایی شدن اقدامات خوبی در استان احیا شده است.

حسین عباس‌زاده روز یکشنبه گفت: در حال حاضر ۲۵۰ هنرمند در استان خراسان جنوبی در زمینه تولید سفره آردی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: در جهت احیا و باز زنده سازی این رشته دوره‌های آموزشی برای علاقه‌مندان به صورت رایگان برگزار می‌شود و برای فعالیت کارگاه‌های تولیدی، مجوزهای لازم صادر شده است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان خراسان جنوبی تصریح کرد: صدور مجوز پشتیبان مشاغل خانگی و اختصاص تسهیلات به این حوزه از اقدامات حمایتی در جهت احیای این رشته هنری است.

وی گفت: توسعه کارگاه‌های گلیم بافی با تمرکز بر رشته سفره آردی در روستاهای مهنج و شیر مرغ از توابع شهرستان قاینات از جمله اقدامات خوبی بوده که در حال اجرایی شدن است.

عباس‌زاده اظهار داشت: هنرمندان روستاهای مهنج و شیر مرغ موفق به اخذ نشان ملی کیفیت در رشته سفره آردی شده‌اند و کارگاهی برای رنگریزی گیاهی در روستای مهنج ایجاد شده است.

وی همچنین از اشتغال ۵۰۰ هنرمند در رشته «پلاس بافی» خبر داد و گفت: تاکنون چهار دوره آموزشی پلاس بافی با تمرکز بر روستای فلک از توابع شهرستان قاینات برپا شده است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان خراسان جنوبی افزود: در جهت باز زنده داری هنر پلاس بافی در استان علاوه بر اختصاص تسهیلات، مجوزهایی نیز برای احداث کارگاه‌های تولیدی و مجوز پشتیبان مشاغل خانگی با ۱۲ نفر زیر مجموعه صادر شده است.

وی بیان کرد: در زمینه نمونه‌سازی محصولات پلاس بافی منطقه نیز اقدامات خوبی انجام شده و شرکت در برنامه نشان ملی کیفیت و تولید پلاس با رنگ‌های گیاهی از جمله اقدامات خوبی است که در زمینه احیا و باز زنده سازی این رشته هنری صورت گرفته است.

عباس‌زاده گفت: در زمینه باز زنده سازی صنعت جاجیم شرکت تعاونی‌ها تشکیل شده‌اند و ۲ هزار هنرمند در این رشته مشغول به فعالیت هستند که این هنرمندان زیر پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

وی افزود: اختصاص تجهیزات رنگرزی و حمایت از بسته‌بندی محصولات از جمله اقداماتی است که در این زمینه صورت گرفته است.