#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

استاندار خراسان جنوبی گفت: با تلاش همگانی به وضعیت مناسبی از نظر مدیریت کرونا رسیده‌ایم اما هر گونه عادی‌انگاری و پروتکل‌شکنی باعث ورود استان به پیک چهارم بیماری می‌شود.

حمید ملانوری روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دستاورد بزرگی را این روزها در قالب مدیریت کرونا حاصل کردیم که نتیجه زحمات همه عوامل اجرایی بخصوص کادر بهداشت و درمان است و در کنار آن همراهی بسیار خوبی که مردم با مصوبات ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا داشتند.

وی افزود: با هم‌افزایی مثبت بین دستگاهی و همراهی خوب مردم در مدیریت کرونا، سه شهرستان استان به رنگ آبی (کم خطر) و سایر شهرستان‌ها به رنگ زرد (متوسط خطر) هستند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: تلاش کادر بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی، دستگاه‌های اجرایی، نیروی انتظامی، سپاه و بسیج، اصناف و رسانه‌ها در کنار همراهی خوبی که مردم داشتند باعث شد با بیماری مقابله جدی داشته باشیم و امروز که نزدیک به یک سال از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد، وضعیت ما مناسب شده اگرچه وضعیت مطلوب نیست.

وی خاطرنشان کرد: آمار ابتلا به کرونا، بستری بیماران و مرگ و میر ناشی از این بیماری در هفته‌های اخیر کاهش یافت اما این موضوع به هیچ وجه نباید باعث عادی‌انگاری و پروتکل‌شکنی شود.

ملانوری افزود: استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و مراقبت‌ها برای پرهیز از دورهمی‌های خانوادگی و تجمعات باعث شد که این وضعیت مناسب را پیدا کنیم و رعایت نکردن این نکات و عادی‌انگاری و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی دوباره باعث روند صعودی آمار ابتلا به کرونا می‌شود.

وی گفت: براساس گزارش‌ها و آمار و اطلاعاتی که اکنون از سطح کشور و از جمله استان خراسان جنوبی داریم، آمار ابتلا به کرونا دوباره با شیب ملایم، سیر صعودی پیدا کرده و نشانه این است که در روزهای اخیر رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافته و دوباره ابتلاها در حال افزایش است.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: اگر این روند ادامه یابد، با افزایش ابتلا به کرونا شاهد مرگ و میر بر اثر بیماری هم خواهیم بود.

وی افزود: اگر نکات بهداشتی رعایت نشود یعنی دورهمی‌ها و تجمعات افزایش پیدا کند، فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک که از وسایل جدی پیشگیری از بیماری است، رعایت نشود، دوباره وضعیت بسیاری خطرناکی پیدا خواهیم کرد و گرفتار خواهیم شد.

ملانوری گفت: خواهش من از مردم این است به این نکات توجه جدی داشته باشند و ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمک کنند بتوانیم بیماری را مهار کنیم.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در این مدت اقداماتی برای تجهیز بیمارستان‌ها و افزایش امکانات بهداشتی و درمانی در استان انجام شده اما در کنار این افزایش آنچه موثر است کادر بهداشت و درمان و نیروی انسانی متخصص است که می‌توانند بیماران را درمان کنند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: قریب یک سال از ورود ویروس کرونا و شیوع بیماری در کشور و استان گذشته و کادر بهداشت و درمان یک سال شبانه‌روز تلاش می‌کنند لذا بسیار خسته‌اند همچنین تعدادی از عزیزان ما جان خود را در این راه از دست دادند.

وی تصریح کرد: اگر کوتاهی کنیم این کوتاهی‌ها سبب خسارات و لطمات جبران‌ناپذیری می‌شود و قطعا محدودیت‌های جدی‌تری نیز خواهیم داشت.

ملانوری گفت: این محدودیت‌ها باعث کاهش رونق بازار، کسادی فضای کسب و کار و ایجاد اشکال در اشتغال و درآمد افراد می‌شود و از طرفی سطح خدمات به مردم کاهش می‌یابد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: لازم است همگان، دستگاه‌های اجرایی، نظارتی و امنیتی و اقشار مختلف مردم نسبت به رعایت پروتکل‌ها و کمک به شکست کامل این بیماری کمک کنند.

وی افزود: مراکز بهداشتی و درمانی، کادر بهداشت و درمان و دستگاه‌های اجرایی مرتبط آماده و با برنامه حاضر هستند اما نمی‌توان پیش‌بینی کرد موج و پیک جدید بیماری اگر اتفاق بیفتد، چگونه خواهد بود و چقدر می‌توانیم با آن مقابله کنیم.

ملانوری با اشاره به افزایش قدرت سرایت ویروس کرونا گفت: ویروس کرونا نه تنها ضعیف نشده بلکه میزان سرایت آن بیشتر از قبل شده است و اگرچه ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور مهار شده، ولی باید به آن توجه ویژه کرد.

وی بیان کرد: استان در حوزه انجام آزمایش‌های مرتبط با کرونا از وضعیت مطلوبی برخوردار است و با تمهیدات صورت گرفته، در قالب طرح شهید سلیمانی از افرادی که از طریق مرز وارد کشور می‌شوند، آزمایش انجام می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: با هماهنگی‌های صورت گرفته، دانشگاه علوم پزشکی نسبت به بیماریابی سریع و قرنطینه خانگی اقدام می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر از طرف آحاد مردم رعایت شود و همکاری‌ها ادامه پیدا کند، وارد پیک جدید نخواهیم شد و آرام می‌توانیم هم مقابله کنیم و هم شاهد سیر به شدت نزولی ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا باشیم.

خراسان جنوبی مهر و آبان امسال در پیک سوم کرونا از جمله استان‌هایی بود که با افزایش چشمگیر موارد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و فوت ناشی از آن مواجه شد به گونه‌ای که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲۳ آذر امسال در سفر به بیرجند گفت: استان خراسان جنوبی علیرغم پراکندگی جمعیت و جمعیت کم در محدوده بزرگ، دچار یک پیک بسیار نفس‌گیر کرونا شد که خوشبختانه این پیک خطرناک مدیریت شده است.