✍️نوشته علیرضامقصودی

عزم جدی و بی نظیر استاندار جهت توسعه و تکمیل زیرساختها

?پرواضح است یکی از فاکتور های توسعه یافتگی هر‌ منطقه ای میزان برخورداری از زیر ساخت ها از جمله راه های استاندارد ، بزرگراه و راه آهن است ، بدیهی است استان مان در این بخش بطور چشمگیری از فقر زیرساختی بخصوص عدم احداث راه آهن و اتصال به خط ریلی کشور جهت تسهیل در حمل و نقل کالا ، جابجایی مسافر و سایر خدمات رنج می برد ، و در این بخش جز استانهای کمتر توسعه یافته کشور محسوب میشود .
?در همین راستا باید اعتراف کرد که فقر زیر ساختی موجب شده که نتوان بدرستی از ظرفیت ها و قابلیت های استان از جمله هم مرز بودن با کشور افغانستان ، تولید محصول استراتژیک زعفران ، زرشک ، عناب ، وجود ذخائر عظیم معدنی ، داشتن مناطق توریستی بخصوص ظرفیت گردشگری کویر و… بعنوان پتانسیل های موثر در رونق صادرات ، حذب سرمایه گذار ، توسعه کارآفرینی ، ایجاد اشتغال و غیره ، به نحو چشمگیر و تاثیر گذاری بهره برداری شود .

?و اما امروز ‌ و ‌پس از گذشت ۱۰ ماه از انتصاب و حضور مهندس معتمدیان بعنوان استاندار در خراسان جنوبی ، بررسی و‌مطالعه اخبار اقدامات و برنامه های ایشان گواه این مدعاست که مهندس معتمدیان طی این مدت با مطالعه دقیق به شناخت کاملی از ظرفیتها و پتانسلها و موانع توسعه یافتگی استان دست یافته و در همین راستا برنامه هایی کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت برای رفع محرومیتها و موانع ، استفاده بهینه از ظرفیت های استان و تبدیل آنها به فعلیت ، فرصت و ثروت جهت نیل به پیشرفت و توسعه استان طراحی کرده است .

? مهندس معتمدیان در این مدت بخش زیادی از اراده خود را بر پیگیری و رایزنی جدی باهدف معرفی ظرفیت ها، شاخص ها و پیشران های توسعه استان به مراکز ملی و تصمیم گیر کشور و تبیین ضرورت توسعه زیر ساختها از طریق اقناع و همراهی مسولین ارشد کشور در راستای احداث راه آهن بعنوان خواسته مردمی و نیاز اساسی استان در مسیر توسعه معطوف نمود و موفق شد در زمینه سازی صدور مصوبه مهم دولت مبنی بر اتصال استان به خط ریلی نقش مهمی ایفا کند.
? و در ادامه هر روز شاهد انتشار اخباری از تلاشها و رایزنی های موفق ایشان جهت توسعه استان از جمله تسریع در توسعه راهها و احداث راه آهن بودیم. در همین راستا مهندس معتمدیان طی سفر کاری اواسط هفته گذشته به تهران پیگیر جذب اعتبار جدید و رایزنی جهت دعوت ار وزرا برای سفر به استان بود که ماحصل آن دستاوردهای ارزشمندی برای پبشرفت و توسعه استان بود.
?در این سفر و در اولین اقدام ، علیرغم اینکه به تازگی (۱۵ مهرماه) اخبارکلنگ زنی و شروع فاز اجرایی مصوبه مهم هیات دولت درخصوص احداث راه آهن بیرجند – گناباد بمنظور اتصال استان خراسان جنوبی به خط ریلی بافق – مشهد ، هم چنین استقرار و شروع بکار پیمانکار پروژه و تخصیص مرحله اول اعتبار به مبلغ ۴ میلیاردو ۳۰۰ میلیون تومان منتشر شد ، اما استاندار به این اقدامات اکتفا ننمود و به این میزان اعتبار نیز قانع نشد و طی دیدار ورایزنی با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و ‌در اقدامی شایسته که نشان از عزم و اراده ایشان برای تسریع در احداث پروژه راه آهن و برخورداری سریعتر مردم استان از این پروژه دارد ، اعتباری ارزشمند به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان بعنوان تخصیص مرحله دوم ، جذب پروژه و به حساب وزارت راه و شهرسازی بعنوان کارفرماانتقال نمود .
?هم چنین طی رایزنی با وزیر راه و شهرسازی موفق به اخذ دستور وزیر به مدیران هواپیمایی کشور جهت افزایش و ایجاد خطوط پروازی بین بیرجند و استانهای هم جوار و مرکز کشور دریافت نمود.
وی در اقدامی دیگر دستور وزیرراه مبنی بر اختصاص ۵۰ میلیارد تومان از بانک مسکن به پروژه دوبانده شدن محور بیرجند- قاین بااستفاده از ظرفیت ماده ۵۶ قانون توسعه ششم را اخذ نمود
از دیگر دستاوردهای این سفر تامین ۱۰۰ درصدی اعتبار دولتی جهت پروژه جاده بیرجند به قاین و تامین اعتبار جاده ماهیرود به فراه به مبلغ ۲ میلیون یورو از طریق منابع مالی خاص و تخصیص هردو اعتبار به وزارت راه و شهرسازی

? در پایان می توان گفت نتایج حاصل از رایزنی های روز چهارشنبه استاندار با مسولان ملی و وزرا ، برگی دیگر از اقدامات شایسته ایشان پس از میزبانی و برگزاری باشکوه همایش روز ملی روستا و عشایر در ۱۵ مهرماه در استان باحضور معاون اول ریس جمهور ، جمعی از وزرا و بیش از ۴۰ نفر از مدیران و معاونین سازمانهای کشوری و‌انعقاد ۴ تفاهم نامه نهادها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی کشور با استانداری و ۴ تفاهم نامه بین وزارت خانه ها و نهادهای کشوری که استان نیز از آنها منتفع می شود ، برشمرد .
? و اماکلام آخر، اقدامات ارزشمند استاندار خراسان جنوبی نشان از عزم جدی وی جهت تکمیل زیر ساخت های استان و نوید بخش افقی روشن پیش روی توسعه همه جانبه استان است.