مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: آمار تولد در استان از ابتدای امسال تا پایان دی ماه ۱۲ هزار و ۶۶۴ نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶.۱ درصد افزایش یافته است.

 مرتضی امیرآبادی زاده  در مراسم افتتاح مرکز رصد جمعیت استان که با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: این آمار نشان می‌دهد که اجرای سیاست‌های جوانی جمعیت اثرگذار بوده در حالی که سال گذشته رشد منفی ولادت را داشتیم.

وی میانگین سن مادران در استان خراسان جنوبی را ۳۰ و پدران را ۳۴ سال عنوان کرد و گفت: ۴۰ درصد ولادت‌های امسال مربوط به فرزند سوم به بعد، ۳۰ درصد فرزند دوم و ۳۰ درصد فرزند اول است همچنین از ابتدای امسال ۱۴۹ مورد دوقلوزایی و چهار مورد سه قلوزایی داشته ایم.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی به کاهش ۱.۶ درصدی آمار وفات در استان از ابتدای امسال اشاره کرد و گفت: بیشترین گروه سنی متوفیان ۸۵ تا ۸۹ سال است.

وی میانگین سن فوت شدگان در مردان را ۶۲ سال و هفت ماه و سن زنان را ۶۷ سال و سه ماه اعلام کرد و افزود: از ابتدای امسال ۲ هزار و پنج واقعه وفات مردان، هزار و ۵۲۸ واقعه فوت زنان ثبت شده است.

امیرآبادی زاده با اشاره به آمار هشت ماهه ازدواج و طلاق در خراسان جنوبی گفت: گزارشی که دی سال گذشته از آمار ۱۰ ماه ازدواج در استان ارایه کردیم ۱۷ درصد کاهش را نشان می داد و دی امسال به کاهش هشت درصد رسیده است و خراسان جنوبی در نرخ ازدواج سال ۱۴۰۱ رتبه ۱۱ کشور را دارد.

وی اظهار کرد: طلاق هم در هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل سه درصد کاهش داشته است که این آمار سال گذشته نسبت به سال ماقبل ۲.۸ درصد افزایش داشت.

ولادت در خراسان جنوبی ۶.۱ درصد افزایش یافت

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: بیشترین فراوانی نام‌های مذهبی در استان برای پسران ابوالفضل، امیر حسین، امیر علی، حسین علی و محمد و برای دختران فاطمه، فاطمه زهرا، زینب،ریحانه، زهرا و حلما است.

وی با اشاره به راه اندازی مرکز رصد جمعیت استان گفت: این مرکز با استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان داخلی کشور و کارشناسان معاونت آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت اداره کل ثبت احوال استان ایجاد شده است.

امیرآبادی زاده عنوان کرد: در این مرکز علاوه بر نماگر ثبت ولادت، وفات و داشبرد جمعیت، اتاق وضعیت جمعیت نیز به عنوان مرکزی برای هم اندیشی نخبگان درخصوص مسایل جمعیتی و برنامه ریزی شواهد مبنا راه اندازی شده است.

وی افزود: این مرکز تلاش دارد علاوه بر رشد دانش عمومی، به تصمیم گیری و تصمیم سازی استانی و منطقه ای با توجه به اطلاعات دقیق از روند تحولات در حال رخداد جمیعت استان و مقایسه با سایر استان‌ها کمک کند.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی یادآور شد: ارایه و انتشار آخرین آمار وقایع حیاتی در استان، مصور سازی تحولات جمعیتی و تحلیل داده با استفاده از آخرین روش‌های انتشار اطلاعات و ارایه آمار لحظه ای از تحولات جمعیتی از مهمترین کارکردهای این مرکز است.

وی گفت: مرکز رصد جمعیت مستقر در اداره کل ثبت احوال استان خراسان جنوبی از این پس میزبان فعالان حوزه جمعیت، فرهنگی، رسانه ای، دانشجویان و اساتید خواهد بود تا بتوان با این حرکت قدمی موثر در مسیر توسعه استان برداشت.