مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: کاهش بارندگی در این استان تغذیه دشت‌ها را کاهش داده و به دلیل خشکسالی اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی افزایش یافته که نگران‌کننده است.

سعید سروری  افزود: کاهش بارندگی‌ و روان‌آب‌ها، افت ورودی سدها در نتیجه کاهش حجم مخازن سدها را به‌دنبال داشته و با توجه به اینکه مصارف آب استان به منابع آب زیرزمینی اتکا دارد، برداشت بیش از حد از این منابع، دشت‌های خراسان جنوبی را با کسری مخزن مواجه ساخته است.

وی اظهار داشت: به دلیل خشکسالی شدید و اضافه برداشت از منابع آبی استان متوسط افت سطح آب‌های زیرزمینی از ۲۱ سانتیمتر به ۲۵ سانتیمتر رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: بیشترین افت سطح آب زیرزمینی در سال آبی گذشته (اول مهر ۱۳۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰) مربوط به دشت خضری جنوبی با ۹۹ سانتیمتر و بعد از آن بیشترین افت در دشت سده و چاهک موسویه شمالی به ترتیب با ۹۶ و ۵۸ سانتیمتر به ثبت رسیده است.

وی افزود: کسری مخزن منابع آب زیرزمینی استان در سال آبی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن ۲۴ درصد رشد داشت و در این مدت کسری مخزن منابع آب زیرزمینی از ۱۰۱ میلیون متر مکعب به ۱۲۵.۲۵ میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

سروری گفت: بیشترین کسری مخزن منابع آبی را در دشت سرایان با ۱۶ میلیون متر مکعب و دشت بشرویه با ۱۴ میلیون متر مکعب داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی با بحران کم‌آبی مواجه هستیم اضافه کرد: امیدواریم با اجرای دقیق و به‌موقع سند سازگاری با کم‌آبی استان و صرفه‌جویی در بخش‌های مختلف بتوانیم از این بحران با کمترین آسیب عبور کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: اجرای سند سازگاری با کم‌آبی بیشترین نقش را در مدیریت مصرف آب استان دارد که متاسفانه اجرای آن از برنامه مصوب سالانه عقب است.

وی بیان کرد: سالانه باید در مجموع ۱۴.۳ درصد در اجرای سند سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی پیشرفت فیزیکی داشته باشیم که براساس آمار ارائه شده از سوی دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۳۹۹ کل پیشرفت فیزیکی این سند ۶ درصد بود و ۸.۳ درصد از برنامه عقب هستیم.

سروری افزود: در حال حاضر از ۱۳ هزار و ۵۹۹ منبع آبی در استان خراسان جنوبی ۲۸ درصد آنها را چاه‌ها و چشمه‌ها تشکیل می‌دهند و اگر ثبات و پایداری می‌خواهیم باید تناسب بین دخل و خرج آبی خود را رعایت کنیم.

وی تصریح کرد: هرچه اضافه برداشت بیشتری از منابع آب زیرزمینی داشته باشیم، کیفیت آب استحصالی هم کاهش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: ۳۵ محدوده مطالعاتی در این استان داریم که از این تعداد، ۱۸ محدوده ممنوعه، هشت محدوده مطالعاتی ممنوعه بحرانی و ۹ محدوده آزاد است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مصرف آب خراسان جنوبی با ۹۵ درصد در بخش کشاورزی است افزود: بیش از سایر بخش‌ها، بخش کشاورزی می‌تواند ما را در جبران این کسری مخزن و عبور از بحران کم‌آبی کمک کند.

سند سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ به عنوان طرح پایلوت کشوری نخستین بار در نشست شورای عالی آب تصویب و از سوی وزارت نیرو ابلاغ شد که به دلیل خشکسالی شدید و کرونا یک سال با تاخیر یعنی از سال گذشته اجرایی شد.

بنابر پیش‌بینی هواشناسی براساس آخرین داده‌ها با توجه به اینکه امسال هم در برخی مناطق استان بارندگی کمتر از نرمال است، سال خشکی را پیش‌رو داریم.

خراسان جنوبی ۲۰ سال متوالی خشکسالی را تجربه کرده و امسال وارد بیست و یکمین سال خشکسالی شده است.