مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۷۹ روز در این استان هوا با کیفیت نامطلوب داشتیم و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۴۹ روز بود، ۶۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

اسدالله حاتمی اظهار داشت: بیش از یک سوم مساحت استان خراسان جنوبی جزو کانون‌های داخلی گرد و غبار است.

وی گفت: اگرچه کانون‌های گرد و غبار در سطح استان پراکنده‌ است ولی شدیدترین کانون‌ها در سطح مناطقی از شهرستان‌های زیرکوه، درمیان، سربیشه، نهبندان، قاینات، طبس، بشرویه، فردوس و سرایان شناسایی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به اینکه پدیده گرد و غبار و ماسه‌های روان یکی از چالش‌ها و بحران‌های زیست‌محیطی است گفت: گرد و غبار باعث تاثیرات نامطلوب زیست‌محیطی از جمله مدفون شدن روستاها و آبادی‏‌ها در زیر ماسه و خاک، از بین بردن زمین‏‌ها و مزارع کشاورزی، مسدود شدن قنات‏‌ها و کانال‌های آبیاری می‌شود.

وی افزود: آلوده شدن آب‌های سطحی، گسترش بیابان‏‌ها و نواحی خشک، ایجاد مشکلات رفت و آمد به خاطر کاهش دید افقی، بروز تصادفات و برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر، ایجاد مانع در مسیر ریل‏‌ها و جاده‏‌های ارتباطی، اختلال در ناوگان حمل و نقل هوایی، بروز و تشدید بیماری‌ها از دیگر اثرات نامطلوب ریزگردهاست.

حاتمی اظهار داشت: ۲۳ استانی که در کشور تحت تاثیر گرد و غبار قرار دارند در جنوب، جنوب شرق، مرکز و بخش‌هایی از غرب واقع شده‌ و از این تعداد ۹ استان کرمان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، خوزستان، هرمزگان، یزد، سمنان، اصفهان و خراسان رضوی ۸۰ درصد این سطح را پوشش داده که شدیدترین‌ از نظر کمیت و کیفیت است.

وی همچنین گفت: طرح اقدامات پیشگیرانه و مقابله با گرد و غبار از سال گذشته در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اجرایی شد و اعتبار این طرح ۵۶۷ میلیون تومان بوده که در مناطق حفاظت شده شهرستان‌های زیرکوه، قاینات، درمیان، سربیشه، نهبندان، بیرجند، طبس، فردوس و بشرویه انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی هدف اصلی از اجرای این طرح را کاهش تاثیر عوامل انسانی موثر در پدیده گرد و غبار عنوان کرد.

وی افزود: ترکیب نامناسب دام و چرای بی‌رویه در مراتع، بهره‌برداری بی‌رویه از منابع خاک ریزدانه، فعالیت‌های معدنی و عمرانی، بهره‌برداری غیراصولی از اراضی کشاورزی و تغییر کاربری اراضی در سطح کانون‌های گرد و غبار واقع در مناطق حفاظت شده استان از جمله این عوامل انسانی است.

حاتمی بیان کرد: برای تحقق این اهداف، ۲۰ نیروی قرقبان از مردم محلی و مسلط به مناطق، جذب شدند و به مدت ۴۵ روز در سطح ۲۰ هزار هکتار از اراضی حفاظت شده استان مشغول گشت و کنترل روزانه از مراتع منطقه بودند تا منطقه به لحاظ چرای غیرمجاز، بوته‌کنی، حریق، شکار غیرمجاز و تغییر کاربری اراضی کنترل و پایش شود.