رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: نظرات کارشناسی پزشکی قانونی سبب می‌شود آرا و احکام قضایی از استحکام و اتقان لازم برخوردار شود.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز دوشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیران کل پیشین و جدید پزشکی قانونی استان خراسان جنوبی که با حضور معاون آموزشی و پژوهشی سازمان پزشکی قانونی کشور برگزار شد، افزود: مهمترین رسالت قوه قضاییه اجرای عدالت است و ما موظف هستیم عدالت به معنای واقعی کلمه توسط دستگاه قضایی در جامعه اجرا شود.

وی گفت: مدعی نیستیم که اکنون عدالت به معنای واقعی در جامعه اجرا می‌شود اما با اقدامات خوبی که انجام شده روش‌ها، جهش‌ها و سیاست‌گذاری‌ها به این سمت است که روز به روز مردم شاهد عدالت به معنای واقعی در جامعه باشند.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی تاکید کرد: این رسالت سنگینی برعهده قوه قضاییه است که به دست قضات باید پیاده و اجرا شود و همه باید در این وظیفه قوه قضاییه را کمک و همراهی کنند تا بتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد، این یک وظیفه حاکمیتی است و شاید به تنهایی از دست قوه قضاییه برنیاید.

وی افزود: در اجرای عدالت در قوه قضاییه نیازمند بازوانی هستیم که به دستگاه قضایی کمک کنند و بدون شک یکی از مهمترین این بازوان، سازمان پزشکی قانونی است که با ارائه گزارش‌های کارشناسی می‌تواند قضات را یاری کند تا در احکام و صدور آرا از این نظرات استفاده کرده و عدالت را تشخیص و اجرا کنند.

حجت الاسلام حمیدی با بیان اینکه بدون اخذ نظر کارشناسی، دستگاه قضایی نمی‌تواند به عدالت برسد گفت: بدون نظر پزشکی قانونی و پزشکان متخصص در این سازمان، قاضی نمی‌تواند به راه صواب برود و رای محکم و متقن صادر کند.

وی اظهار داشت: اگر یک قاضی به خود اجازه دهد، بدون اخذ نظر پزشکی قانونی رای صادر کند قطعا آن رای در مراجع بالاتر مورد نقض قرار خواهد گرفت و رای بدون نظر پزشکی قانونی به سرانجام نخواهد رسید.

رییس شورای قضایی استان خراسان جنوبی گفت: سازمان پزشکی قانونی می‌تواند با نظرات کارشناسی خود قاضی را به اجرای عدالت نزدیک کند و کارهای مهمی در سال‌های اخیر در سازمان پزشکی قانونی انجام شده است.

وی افزود: در اداره کل پزشکی قانونی خراسان جنوبی هم به لحاظ استفاده از فناوری‌های روز تحولات خوبی صورت گرفته و با بهره‌گیری از فناوری روز و آزمایشگاه‌های پیشرفته در تشخیص نوع جرم و انواع استعلاماتی که از طرف قوه قضاییه از این سازمان می‌شود، توانسته‌ نظرات بهتر و دقیق‌تری را ارائه دهد که در آرای قضات به خوبی مشخص است.

حمیدی بیان کرد: امیدواریم با تداوم این وضعیت در پزشکی قانونی کمک فنی به دستگاه قضایی شده و سبب شود آرا و احکام از استحکام لازم برخوردار شود تا هم عدالت اجرا شود و هم از نقض آرا در مراتب بالاتر جلوگیری و مردم به حقوق خود برسند.

وی همچنین گفت: با توجه به پهناور بودن استان خراسان جنوبی یکی از ضروریات و خواسته‌های بحق مردم استقرار پزشکی قانونی در همه حوزه‌های قضایی و شهرستان‌ها است.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: یکی از مشکلاتی که اداره کل پزشکی قانونی استان با توجه به پهناور بودن و فاصله شهرهای زیاد دارد، نبود پزشکی قانونی در شهرستان‌ها است.

وی افزود: مردم انتظار دارند از خدمات پزشکی قانونی در شهرهای خود بهره‌مند شوند لذا استقرار پزشکی قانونی در همه حوزه‌های قضایی و شهرستان‌ها انتظار بحقی است که مردم استان دارند.

حجت الاسلام حمیدی اظهار داشت: در حال حاضر شرایط سازمان پزشکی قانونی این اجازه را نمی‌دهد اما امیدواریم با کمک مرکز بتوانیم به این وظیفه خود که ارائه خدمات به مردم درب خانه آنهاست، عمل کنیم و مردم برای استفاده از خدمات مجبور نباشند از شهری به شهر دیگر بروند و خطرات راه را به جان بخرند تا به حق خود برسند.

وی گفت: تقویت نیروی انسانی پزشکی قانونی استان و تامین تجهیزات و امکانات از دیگر انتظاراتی است که از سازمان پزشکی قانونی داریم تا در آینده شاهد استقرار کامل این مجموعه در تمامی شهرستان‌های استان باشیم.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به انتخابات پیش روی گفت: ۲۸ خرداد روز سرنوشت‌ساز در سال ۱۴۰۰ است و باید همه برای حضور حداکثری در پای صندوق‌های رأی همدیگر را توصیه کنیم تا مردم ضمن خلق حماسه بزرگ بار دیگر جلوه‌های زیبایی از مردم‌سالاری را به نمایش بگذارند.

وی افزود: مدیران عضو شورای قضایی استان وظیفه دارند زمینه برگزاری انتخابات سالم و مشارکت مردم را فراهم کنند تا مردم همچنان که در ۴۲ سال گذشته با شور و نشاط پای صندوق رای آمدند در این دوره نیز علیرغم میل بدخواهان نظام، در تعیین سرنوشت خودشان مشارکت کنند.

وی عنوان کرد: ما مدیران عضو شورای قضایی در دادگستری و دستگاه‌های تابعه وظیفه‌ داریم علاوه بر حضور در انتخابات دوشادوش مردم، زمینه برگزاری هرچه بهتر انتخابات را فراهم کنیم تا آنچه خیر مردم و نظام است، رقم بخورد.

در این آیین که با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همراه بود، از خدمات چهار ساله مصطفی جعفرزاده مدیرکل پیشین پزشکی قانونی خراسان جنوبی قدردانی و محمدعلی توکلی به عنوان مدیرکل جدید معرفی شد