#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با توجه به وضعیت ویروس کرونای جهش یافته هندی باید مراقبت‌های بیشتری داشته باشیم و نظارت‌ها بر مرز و ورود و خروج تشدید شود.

محمد دهقانی روز دوشنبه در آیین تجلیل از منتخبین حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که در ششمین روز هفته سلامت به صورت وبینار برگزار شد، افزود: باید مراقب باشیم اتفاقی که در خوزستان افتاد و ویروس انگلیسی وارد این استان شد، این اتفاق در استان خراسان جنوبی رقم نخورد.

وی گفت: وضعیت کشور هندوستان بسیار نگران‌کننده است و آمار مبتلایان آن بسیار افزایش پیدا کرده و نظام بهداشتی و سلامتی آنجا دچار مشکل اساسی شده است.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا اضافه کرد: با توجه به مراوداتی که با دو کشور همسایه ایران یعنی افغانستان و پاکستان دارند، احتمال انتقال به این دو کشور وجود دارد و به تبع آن شاهد روابط تجاری و ارتباطات خانوادگی با مرزنشینان ایران هستیم همچنین نگرانی که در مورد رفت و آمدهای قاچاق وجود دارد از مسائلی است که به تشدید نظارت در مرزهای شرق کشور نیاز دارد.

وی گفت: ۱۴ ماه از شیوع بیماری نوپدید کووید ۱۹ گذشته است و جا دارد صمیمانه از زحمات و ایثارگری‌های تمامی دست اندرکاران حوزه سلامت تقدیر و تشکر کنم.

دهقانی افزود: در این ۱۴ ماه فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشتیم و ابتدا بسیاری از زوایای بیماری روشن نبود، مشکلاتی در زمینه تهیه اقلام بهداشتی و حفاظتی وجود داشت، اضطراب و استرس ناشی از بیماری زیاد بود و در ایجاد آرامش و انتقال اطلاعات دچار چالش بودیم.

وی گفت: سه موج کرونا را پشت سر گذاشتیم و در موج سوم خراسان جنوبی وضعیت سختی را سپری کرد، در حال حاضر نیز در موج چهارم کرونا به سر می‌بریم و هرچند نگرنی‌هایی درخصوص ویروس جدید جهش یافته وجود دارد ولی میزان ابتلا و مرگ و میر در خراسان جنوبی نسبت به سایر استان‌ها کمتر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: اگر یک هفته تا ۱۰ روز آینده به همین روند طی شود، می‌توان امیدوار بود از این پیک بگذریم.

وی با بیان اینکه علیرغم سختی‌هایی که در این چند ماه داشتیم کارهای بسیار خوبی در حوزه بهداشت انجام شده است افزود: طرح شهید سلیمانی را از چند ماه قبل شروع کردیم و انجام تست‌های سریع به تعداد بالا که مانع از سرایت بیماری به سایر افراد شد همچنین تجهیزات خیلی خوبی که وارد استان شد و به درمان بیماران کمک کرده است، کنترل این بیماری را برای ما آسان کرد.

دهقانی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع سلامت به ویژه سه شهید استان دکتر مرتضی وجدان، منصوره حسینی و کاظم احمدی و تبریک هفته سلامت به خانواده بزرگ دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: سال ۲۰۲۱ با هدف قدردانی از زحمات، تلاش‌ها و ایثارگری‌های کادر حوزه سلامت به نام “سال جهانی مدافعان سلامت” نامگذاری شده و شعار این سال نیز “ساخت جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر” است.

وی با بیان اینکه در سالی که گذشت شاهد بی‌عدالتی‌هایی در دنیا در عرصه مبارزه با کرونا بودیم افزود: متاسفانه کشورهای برخوردارتر، توانمندی‌ها و داشته‌های خود را در اختیار سایر کشورها قرار ندادند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: همچنین در توزیع بین‌المللی واکسن کرونا شاهد ناعدالتی هستیم که قسمت عمده آن در اختیار چند کشور قرار گرفته است و در سایر کشورهای کم‌برخوردار همچنان شیوع گسترده کرونا و مرگ و میر ناشی از آن وجود دارد که امیدواریم بتوانیم این کاستی‌های ناشی از بی‌عدالتی را در کشور به حداقل برسانیم.

در این نشست از منتخبین سال ۹۹ حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تقدیر و تشکر شد.

یکم تا هفتم اردیبهشت هفته سلامت نام دارد.