#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

بوستان خطی طبیعت در منطقه گردشگری “بند دره” بیرجند و همزمان چند پروژه بهسازی معابر مرکز استان روز دوشنبه به بهره‌برداری رسید.

شهردار بیرجند در آیین افتتاح این طرح عمران شهری که با حضور سرپرست فرمانداری بیرجند و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی برگزار شد، گفت: بوستان خطی طبیعت ۴.۵ هکتار مساحت دارد و تاکنون ۵۱ میلیارد ریال برای احداث آن هزینه شده است.

مهدی بهترین افزود: با توجه به کمبود شدید مناطق رفاهی تفریحی در شهر بیرجند، بوستان طبیعت به عنوان پروژه مشارکتی بین دستگاهی از ۲ سال قبل آغاز به کار کرد و در میانه راه، شهرداری با پروژه نیمه‌تمام روبه‌رو شد اما به عنوان یکی از پروژه‌های ۶ گانه دارای اولویت مورد توجه قرار گرفت.

وی گفت: با بهره‌برداری رسمی از این پروژه نیازمند همراهی امور آب و فاصلاب برای لوله‌کشی آب شرب و اداره برق برای ایجاد روشنایی معابر به‌ویژه در ضلع غربی هستیم.

شهردار بیرجند احداث سرویس بهداشتی، پنج هزار و ۵۰۰ متر مربع کف‌سازی سنگ، ۱۰ هزار متر جدول‌گذاری و بتن‌ریزی، ۲ هزار و ۵۰۰ متر اجرای جوی آب، ۸۰۰ متر اجرای جداکننده، نصب ۵۰ صندلی، ۲۰ سطل زباله، وسایل تندرستی، کف‌پوش بتنی، ۲۲ سکوی نشیمن نماکاری شده، کف‌سازی آسفالت، آبرسانی و برق رسانی را از مهمترین اقدامات انجام شده در بوستان خطی طبیعت عنوان کرد.

وی با اشاره به افتتاح پروژه‌های راستگرد و چپ‌گرد بلوار پاسداران و مدرس ادامه داد: این پروژه‌ها در مساحت ۲ هزار ۱۵۰ متر مربع اجرا شد و برای هر پروژه پنج میلیارد ریال هزینه شده است.

بهترین یادآور شد: این پروژه در بهبود عبور و مرور و کاهش حوادث ترافیکی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و با وجود درخواست پلیس و خسارت جانی و مالی در این تقاطع‌ها تاکنون اجرا نشده بود.

همچنین مسوولان حاضر در این مراسم نسبت به غرس نهال در بوستان خطی طبیعت بند دره بیرجند اقدام کردند.

عملیات اجرایی طرح بهسازی و تامین زیرساخت‌های منطقه نمونه گردشگری “بند دره” بیرجند ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۸ با حضور مسوولان استان در این منطقه آغاز شد. این طرح با تقسیم کار بین دستگاه‌های اجرایی مربوطه اجرایی شد تا با تکمیل زیرساخت‌های لازم، شرایط برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این مجموعه تفرجگاهی مرکز استان فراهم شود.

تعریض راه ورودی، توسعه فضای موجود، ایمن‌سازی مسیر کمربندی، تامین روشنایی و آب، احداث سکو برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری، نصب آلاچیق، ایجاد فضای سبز و امکانات ورزشی از جمله اقداماتی است که در این مجموعه پربازدید صورت گرفته و در دست انجام است.

بند دره در پنج کیلومتری انتهای خیابان مدرس بیرجند در میان رشته کوه باقران قرار گرفته و به علت آنکه آب بند از دره بالا و پایین عبور می‌کند به این نام شهرت یافته است.

کوهستانی بودن منطقه موجب شده که این بند یا سد تاریخی همواره مورد توجه و استقبال کوهنوردان قرار گرفته و چشمه آبی که از دل کوه می‌جوشد نیز توجه گردشگران و حتی مردم منطقه را به خود جلب کرده است. این اثر جزو آثار به ثبت رسیده ملی ایران محسوب می‌شود.