#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: امسال تاکنون مورد قطعی از ابتلا به سرخک در استان گزارش نشده است اما چهار کودک زیر پنج سال مشکوک به این بیماری شناسایی و نمونه آزمایش آنان به تهران ارسال شد.

مجید شایسته  افزود: سال گذشته سه کودک ۱۱ ماهه، ۹ ماهه و سه ساله در هاشمیه قاین، روستای امیرآباد بیرجند و شهر گزیک درمیان مبتلا به سرخک شناسایی شدند.

وی بیان کرد: کودک ۱۱ ماهه مستقر در قاین با سابقه مسافرت به مشهد و استقرار در مسافرخانه مبتلا به سرخک، کودک سه ساله وارده از استان سیستان و بلوچستان در شهر گزیک درمیان مبتلا به سرخجه و کودک دیگر با سابقه نامشخص مبتلا به سرخک و سرخجه شناسایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: با توجه به شناسایی این بیماران تمامی جمعیت در معرض خطر بیماری سرخک در این شهرستان‌ها شامل ۹ هزار و ۲۴۲ نفر واکسینه شدند.

وی با بیان اینکه از پنج نفر موارد مشکوک در معرض تماس با موارد قطعی سرخک نمونه‌گیری شد تصریح کرد: در مجموع پارسال از ۷۱ نفر در سطح استان نمونه‌گیری شده است.

شایسته عنوان کرد: میزان بیماریابی موارد مشکوک به سرخک ۹ در ۱۰۰ هزار نفر در کل جمعیت استان است که مورد انتظار کشوری چهار در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت تعیین شده است.

وی تاکید کرد: با توجه  به بروز بیماری سرخک در کشور و همچنین کشور افغانستان، کمپین واکسیناسیون تکمیلی سرخک و سرخجه در آبان ماه سال ۱۴۰۰ در استان اجرا شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: شهرستان‌های هدف کمپین سرخک و سرخجه نهبندان، درمیان، سربیشه و زیرکوه بودند که از هشت تا ۲۱ آبان به مدت ۲ هفته این کمپین اجرا شد.

وی تصریح کرد: جلسه آموزشی برای تمامی نیروهای درگیر در کمپین سرخک اعم از کارشناسان ستادی، ناظرین طرح، مراقبین سلامت، بهورزان و واکسیناتورها در خصوص نحوه انجام کمپین و عملیات واکسیناسیون در شهرستان‌های مذکور توسط مدیریت بیماری‌های مرکز بهداشت استان در مهر و آبان ۱۴۰۰ برگزار شد.

شایسته یادآور شد: ملزومات واکسیناسیون شامل واکسن MMR ، سرنگ برای تزریق پد الکلی و کارت واکسن به تعداد کودکان هدف تامین شد.

وی گفت: کمپین سرخک و سرخجه در ۱۸۱ منطقه عملیاتی شامل ۱۲ پایگاه بهداشتی در مناطق شهری و ۱۶۹ خانه بهداشت و سیار مناطق روستایی اجرا شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: کمپین سرخک و سرخجه با ۲۳۰ تیم عملیاتی شامل ۳۷ تیم در مناطق شهری و ۱۹۳ تیم در مناطق روستایی انجام شد.

وی با بیان اینکه جمعیت هدف کمپین واکسیناسیون سرخک و سرخجه تمامی کودکان ۹ ماهه تا هفت سال است اظهار داشت: جمعیت هدف این مهم ۳۰ هزار و ۲۹۵ نفر کودک هستند.

شایسته با بیان اینکه ۳۰ هزار و ۱۷ کودک در این کمپین واکسینه شدند عنوان کرد: در مجموع ۹۹.۱ درصد جمعیت هدف کمپین سرخک و سرخجه تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفتند.

وی یادآور شد: اطلاع رسانی وسیع در خصوص اجرای کمپین از طریق نصب بنر، تراکت، کانال‌های شبکه مجازی در شهرستان‌های هدف و مصاحبه رادیویی در این خصوص انجام شده است.