سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با پیشنهادهای استان برای رفع ۱۴ مانع تولید از مسیر صنایع معدنی خراسان جنوبی موافقت کرد.

در هشتمین نشست ستاد توسعه خاوران که روز پنجشنبه به ریاست استاندار خراسان جنوبی و با حضور ویدئوکنفرانسی رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و سازمان‌های وابسته برگزار شد، پیشنهادهای استان در زمینه رفع موانع از مسیر صنایع معدنی استان مورد موافقت قرار گرفت.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در ارتباط تصویری با ستاد توسعه خاوران گفت: تلاش ما این است که بخش احیای کارخانه فولاد قاینات در تیر ماه امسال افتتاح شود.

وجیه‌الله جعفری افزود: این طرح قرار بود در پنجشنبه‌های افتتاحی دولت به بهره‌برداری برسد که به دلیل مشکلات فنی طرح در مراحل تست به تاخیر افتاد.

وی گفت: تلاش ما این است که در سال ۱۴۰۱ بخش دوم کارخانه فولاد قاینات و واحد فولادسازی را راه‌اندازی کنیم.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران درباره درخواست استان مبنی بر انتشار اطلاعات ژئوفیزیک هوایی برای کمک به فعالیت‌های معدنی در خراسان جنوبی گفت: با وزارتخانه هماهنگ می‌کنیم که اطلاعات زمین شناسی درخصوص ژئوفیزیک هوایی هم گرفته شود و همه را یکجا در اختیار استان قرار خواهیم داد.

وی ادامه داد: در حال حاضر اگر سرمایه‌گذاری برای اکتشاف و سرمایه‌گذاری در زمینه معدن در استان وجود دارد به وزارتخانه ارجاع داده شود تا اطلاعات در اختیارش قرار گیرد.

جعفری با اشاره به طرح برق‌رسانی به معادن شاهکوه نهبندان گفت: اواخر خرداد ماه عملیات اجرایی پروژه با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان آغاز خواهد شد و پیمانکار آن مشخص شده است همچنین عملیات اجرایی معادن سرب و روی غنی‌آباد از ابتدای تیر ماه آغاز خواهد شد.

وی عنوان کرد: برق‌رسانی به برخی معادن طبس هم بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در هفته دولت سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: برای برق‌رسانی به معدن طلای هیرد نهبندان نیز در فاز اول از دیزل ژنراتور استفاده خواهد شد ولی در فاز بعدی مطالعات برق‌رسانی به معادن محدوده معدنی هیرد تا پایان تیر ماه آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مناقصات تجهیزات پایگاه امداد و نجات زغال‌سنگ طبس انجام و پیمانکار انتخاب شده است گفت: درخصوص ساختمان و تاسیسات زیربنایی، انتشار اسناد و فراخوان پیمانکار انجام شده و مدت زمان اجرای طرح براساس قرارداد ۱۸ ماه است.

جعفری درخصوص درخواست استان مبنی بر جذب سرمایه‌گذار برای معدن طلای خونیک توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی گفت: چون عملیات اکتشافی ادامه دارد اسناد فراخوان سرمایه‌گذار آماده شده و تا اواسط تیر ماه انتشار فراخوان انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در تسریع تکمیل اکتشافات معادن ازبک کوه (سرب و روی) و احداث کارخانه فرآوری آن نیز همه تلاش خود را به کار خواهیم گرفت.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران درباره استفاده از پساب شهر قاین برای مجتمع فولاد قاینات گفت: تا پایان خرداد ماه جلسه‌ای با حضور مدیران فولاد و مدیران آب و فاضلاب شهری در استان برگزار خواهیم کرد و طرح بررسی و تعیین تکلیف خواهد شد.

وی بیان کرد: برای آسفالت ۱۴ کیلومتر از جاده پروده به پی کوه معادن شهرستان طبس حداکثر طی یک ماه آینده مشاوره طرح را انتخاب خواهیم کرد و استان هم باید اطلاعات مورد نظر را از طریق راه و شهرسازی برای ما ارسال و به مشاوران کمک کند.

جعفری گفت: تکمیل خط انتقال برق از محل پست ۱۳۲ کیلوولت برای معادن زغال‌سنگ طبس را قبل از هفته دولت به بهره‌برداری خواهیم رساند.

وی درخصوص آنتن دهی منطقه پروده و مشکلات مخابراتی و ارتباطی هم گفت: این موضوع را بررسی و به زودی به استان اعلام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: تکمیل انبارک مواد ناریه در معادن شهرستان طبس را تا پایان شهریور ۱۴۰۱ به بهره‌برداری خواهیم رساند و مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی به عنوان نماینده تام اختیار برای بررسی مشکلات معادن زغال‌سنگ طبس به خراسان جنوبی سفر می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: خراسان جنوبی به بهشت معادن کشور معروف است و تاکنون در این استان در زمینه صنعت و معدن اقدامات خوبی انجام شده است.

حمید ملانوری افزود: به دنبال این هستیم که سرمایه‌گذاران ورود جدی به استان داشته باشند و واحدهای صنعتی و معدنی را بیش از پیش فعال کنیم.

وی اظهار داشت: باید تلاش‌ها به خوبی انجام شود تا تیر ماه شاهد افتتاح بخش احیای کارخانه فولاد قاینات باشیم و روند پروژه به خوبی پیش برود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم گفت: تحولات خوبی در چند هفته اخیر در ستاد توسعه خاوران رخ داده و تاکنون در ستادهای توسعه شهرستانی نیز هفت تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری مبادله شده است.

مشیرالحق عابدی عنوان کرد: ارتباط مستمر بین کارگروه‌ها و کمیته‌های ذیل ستاد توسعه خاوران خیلی مهم است و طرح‌های سرمایه‌گذاری خوبی در بخش کشاورزی و توسط کمیته جذب سرمایه‌گذاران در استان آماده شده است.

۲۸ اردیبهشت امسال در نشست استاندار خراسان جنوبی با رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در تهران، مواردی از موانع موجود در مسیر صنایع معدنی استان مطرح و مقرر شد بعد از پیگیری موضوعات، پاسخ مدیران سازمان‌های تابعه ایمیدرو به این مشکلات، طی ارتباط ویدئوکنفرانسی در ستاد توسعه خاوران ارائه شود که امروز این برنامه محقق شد.

دو موضوع مهم به تدبیر استاندار خراسان جنوبی در دستور کار هشتمین جلسه ستاد توسعه خاوران قرار گرفت که گزارش رییس هیات عامل ایمیدرو درباره اجرای پروژه‌های این سازمان در استان دستور کار اول جلسه بود.

این دستور کار با حضور ویدئوکنفرانسی مدیرعامل ایمیدرو و رؤسای سازمان‌های تابعه این مجموعه مورد بررسی و رایزنی قرار گرفت که به رفع برخی چالش‌ها و مشکلات حوزه صنایع معدنی استان منجر شد.

دستور کار دوم جلسه امروز ستاد توسعه خاوران به گزارش مدیرعامل شرکت تأمین آب صنایع و معادن کشور از دستاوردهای پروژه انتقال آب خلیج فارس به خراسان جنوبی اختصاص داشت که بعد از طرح موضوع، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

“ستاد توسعه خاوران” طرح ابتکاری است که سال گذشته به منظور شناسایی سرمایه‌گذاران معتبر، تسریع در روند پاسخگویی به استعلامات و استفاده از توان نخبگان در خراسان جنوبی راه‌اندازی و اوایل امسال به عنوان الگو به تمامی استان‌ها ابلاغ شد.