– دادستان عمومی و انقلاب بیرجند گفت: افرادی که با خرید و فروش نهاده‌ها در بازار آزاد یا خروج غیرمجاز محصولات طیور از استان خراسان جنوبی باعث اخلال در نظام توزیع مرغ و تخم مرغ شده بودند، دستگیر شدند.

حجت الاسلام علی نسایی زهان روز شنبه در نشست شورای قضایی استان خراسان جنوبی که به ریاست رییس کل دادگستری استان برگزار شد افزود: در مورد مرغ، تخم مرغ و روغن به این نتیجه رسیدیم که دستگاه قضایی ورود پیدا کند و این کار در مقطعی انجام و خوشبختانه قیمت‌ها متناسب شد.

وی اظهار داشت: کاری در استان خراسان جنوبی انجام شد که همه دستگاه‌های متولی را پای کار آوردیم اما شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مشکل‌ساز شد و خیلی از برنامه‌ها را تحت تاثیر قرار داد.

دادستان بیرجند گفت: علت اینکه استان خراسان جنوبی قطب تولید مرغ و تخم مرغ است و گاهی مشکلاتی برای مردم بوجود می‌آید بررسی ما نشان می‌دهد، عدم نظارت است و برنامه دقیق و جامع بین مسوولان امر که باید نظارت کنند، وجود ندارد.

وی افزود: طبق بررسی که انجام شده، تولیدکننده مرغ گوشتی و تخمگذار برای هر قطعه جوجه چهار و نیم کیلوگرم نهاده تحویل می‌گیرد که این مرغ به حدود ۲ کیلوگرم برسد و روانه بازار شود.

حجت الاسلام نسایی زهان گفت: شخصی که نهاده‌ها را برای تولید مرغ یا تخم مرغ تحویل گرفته، خواهان این است که همه جوجه‌هایش از بین بروند چون سودش در این است که این نهاده‌ها را در بازار آزاد بفروشد.

وی اظهار داشت: این افراد یک کیلوگرم نهاده را به قیمت سه هزار و ۳۰۰ تومان می‌خرند و در بازار آزاد و قبل از اینکه ما ورود کنیم با قیمت ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان می‌فروشند و میلیاردها تومان پول این وسط است.

وی افزود: پرونده‌هایی در این زمینه تشکیل شده و برای افراد متخلف و مجرم بازداشت موقت صادر شده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گفت: در یکی از پرونده‌ها ۵۰۰ تن نهاده‌ها را جهاد کشاورزی به فردی داده که ادعا کرده، تولیدکننده مرغ گوشتی است پس باید جوجه‌ریزی و برای استان و کشور مرغ تولید کند.

وی افزود: بررسی‌ها نشان داده که تولیدی در کار نبوده است و دانه‌ها با چند برابر قیمت در بازار آزاد به فروش رسیده و نظارتی هم نبوده که تولید مرغ یا تخم مرغ چه شد.

حجت الاسلام نسایی زهان اظهار داشت: افرادی هم در شهرستان‌ها ادعا می‌کنند ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار جوجه‌ریزی داریم و در سیستم ثبت می‌کنند، بر همین مبنا هم نهاده می‌گیرند.

وی گفت: بعد از ثبت در سیستم کسی نظارت نمی‌کند که آیا واقعا این تعداد جوجه‌ریزی انجام شده است.

وی افزود: از طرفی مرغ تولیدی باید بعد از ۴۵ روز به کشتارگاه تحویل شود در حالی که به سیستان و بلوچستان می‌رود چون قیمت‌ها متفاوت است یعنی اگر یک خودرو حمل مرغ به صورت غیرمجاز و قاچاق به استان همجوار برسد بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان ما به تفاوت قیمت است.

دادستان بیرجند گفت: بنابراین افرادی که نهاده‌ها را می‌گیرند به دلیل تفاوت زیاد قیمت با بازار آزاد به دنبال این هستند که تولید نکنند و نهاده را در بازار آزاد بفروشند.

وی افزود: اگر بواسطه فشارها تولیدی هم انجام شود با توجه به اینکه مقرر کردیم تخم مرغ کیلویی ۱۷ هزار تومان و مرغ کیلویی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان در خراسان جنوبی به دست مصرف کننده برسد با توجه به اینکه مرغ زنده ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان در سیستان و بلوچستان خرید و فروش می‌شود، برخی افراد درصدد هستند از رانت‌هایی که وجود دارد مرغ را به استان همجوار برسانند.

حجت الاسلام نسایی زهان تصریح کرد: دادسرا نظارت‌ها را تشدید می‌کند و اجازه نخواهیم داد افرادی بیت‌المال را بگیرند و هر کاری خواستند، انجام دهند.

وی گفت: دستگاه قضایی تاکنون حدود ۶ نفر از این افراد را دستگیر کرده و برایشان بازداشت موقت صادر شده است و نتیجه این کارها را مردم استان خواهند دید.

دادستان بیرجند افزود: اجازه نخواهیم داد افرادی به صورت خودسرانه از این سودهای بادآورده استفاده کنند و نظام تولید و توزیع و عرضه را دچار مشکل کنند.

وی درباره توزیع روغن خوراکی هم گفت: در این زمینه و التهابی که وجود دارد، جلسه‌ای برگزار شد و از اول آبان امسال تا امروز روغن‌هایی که در استان توزیع شده به اندازه کل روغن‌های سال ۹۸ است.

وی بیان کرد: التهاب در بازار وجود دارد و هرچه روغن به مغازه‌ها و بازار می‌آید بسرعت جمع‌آوری می‌شود، به استان همجوار می‌رود یا ذخیره‌سازی می‌شود که این التهاب باید با اطلاع‌رسانی و سایر اقدامات از بین برود.