رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی در استان مجوزی برای احداث واحدهای صنعتی آب‌بر صادر نمی‌شود مگر اینکه متولیان نسبت به تامین آب صنایع خود اقدام کنند.

عباس جرجانی  در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، اظهار داشت: برای تامین آب واحدهای صنعتی احداثی جدید پیگیر هستیم که از طرح انتقال آب از دریای عمان، صنایع ما هم بهره‌مند شوند و درخصوص نحوه اجرا و سهم صنایع استان جلسه کارشناسی برگزار شده است.

وی گفت: با کمک شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی و صرفه‌جویی که واحدهای صنعتی در زمینه بازچرخانی آب انجام می‌دهند، مشکلی درخصوص تامین آب واحدهای صنعتی استان نداریم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: قرار بود فاز نخست کارخانه فولاد قاینات در تیر امسال افتتاح شود که به دلیل مشکلات سخت‌افزاری تا ۱۵ مرداد ماه به تاخیر افتاد.

وی گفت: ارزش سرمایه‌گذاری روز فاز نخست این طرح هفت هزار میلیارد تومان است و برای بیش از هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.

جرجانی بیان کرد: این طرح در مرحله سخت‌افزاری و تست گرم آن با مشکل مواجه شد که مجددا دستگاه‌های مربوطه تامین و بارگیری شده و در حال حمل به خراسان جنوبی است.

وی افزود: فاز دوم این طرح ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و آخرین محموله ماشن‌آلات این فاز کارخانه هم معافیت آن از گمرک صادر شده و به زودی وارد کشور می‌شود که فاز دوم در یک سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

نشست امروز کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید خراسان جنوبی با حضور استاندار و جمعی از مدیران استان با موضوع رفع موانع پیش روی برخی واحدهای تولیدی و صنعتی استان در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

اولین دستور کار این نشست که بخش زیادی از زمان جلسه را به خود اختصاص داد، بررسی مشکلات و موانع پیش‌روی کارخانه کاشی و سرامیک فرزاد در شهرک صنعتی بیرجند بود.

تامین آب مورد نیاز این واحد صنعتی و قرار گرفتن در فهرست معافیت‌های مالیاتی واحدهایی که بعد از سال ۹۵ طرح توسعه داشتند از مهمترین خواسته‌های مدیران این واحد تولیدی از مسوولان بود.

سرمایه‌گذار طرح توسعه کارخانه کاشی فرزاد برای اجرای این طرح در زمینه تولید کارتن از ضایعات درخواست ۱۵ لیتر بر ثانیه آب را داشت که تاکنون سه لیتر بر ثانیه در اختیار سرمایه‌گذار قرار گرفته و مقرر شد ۲ لیتر دیگر هم تا ۱۵ مرداد ماه تامین شود.

همچنین سرمایه‌گذار این طرح توسعه‌ای درخواست خرید ۱۰ لیتر بر تانیه آب از بخش کشاورزی را داشت که در این خصوص مقرر شد شرکت آب منطقه‌ای تا ۱۵ مرداد مجوز مربوطه را صادر کند و آب را در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهد.

سرمایه‌گذار درخواست دیگری درباره بخشودگی مالیات کارخانه خود را داشت که مقرر شد در تهران با حضور معاونان وزارت صمت جلسه‌ای برگزار شود و مشکلات بین اداره کل امور مالیاتی و اداره کل صمت استان درخصوص نحوه اجرای دستورالعمل حل و فصل شود و با ارائه راهکارهای کارشناسی در این خصوص اقدام شود.

مدیر کارخانه کاشی و سرامیک فرزاد در این نشست با اشاره به اشتغال حدود ۵۰ هزار نفری این واحد تولیدی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در استان خراسان جنوبی گفت: این واحد تولیدی در سال ۹۵ حدود ۸۰۰ میلیون و در سال ۹۶ بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان مالیات پرداخت کرده است.

رضا مزگی‌نژاد افزود: طبق ماده هفت آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۳۲ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم، سرمایه‌گذاری اقتصادی انجام شده توسط اشخاص حقوقی غیردولتی (واحدهای تولیدی، معدنی و خدماتی بیمارستان‌ها، هتل‌ها، مراکز اقامتی گردشگری و حمل و نقل) با مجوز سرمایه‌گذاری از مراجع قانونی ذیربط، برای واحدهایی که از تاریخ یکم فروردین ۹۵ به بعد برای آنها پروانه بهره‌برداری یا مجوز صادر یا قرارداد استخراج و فروش منعقد شده یا می‌شود، از نرخ صفر حسب مورد برخوردارند.

وی بیان کرد: طبق این آیین‌نامه اجرایی چون صدور پروانه طرح توسعه کارخانه مربوط به سال ۹۵ است خواستار استفاده از مزایای مالیات صفر درصد هستیم.