#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌ جنوبی گفت: مهمترین نکته در اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها حمایت از تولید است که برای این منظور سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و صنعتی به انضمام شرکت‌های توزیعی و خدماتی کشاورزی و صنعت تامین می‌شود.

 جواد اشرفی در نخستین نشست کارگروه اقتصاد و معیشت مجمع مطالبه‌گران استان افزود: واحدهای تولیدی و صنعتی توسط سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان شناسایی و برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.

وی بیان کرد: یکی از اصلاح‌های ساختاری در کشور در حوزه بانک‌ها خواهد بود که این مهم در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌ جنوبی اظهار داشت: هدف از این طرح تزریق نقدینگی به سطح جامعه نیست بلکه نقدینگی که در گذشته در اختیار برخی واردکنندگان یا دلال‌ها قرار می‌گرفت با مدل جدید جا به جا می‌شود کما اینکه در مدل قبلی ارز در اختیار واردکننده قرار می‌گرفت اما کالا به همان میزان در سطح بازار وارد نمی‌شد.

اشرفی تصریح کرد: در طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها چهار قلم کالا از جمله مرغ، تخم مرغ، شیر و روغن خوراکی افزایش قیمت داشت اما یکسری کالاها ثانویه هستند که برای افزایش قیمت آنها مکانیزم و چارچوبی تعیین شده است.

وی عنوان کرد: افزایش خودسرانه قیمت اقلام به هیچ عنوان مورد تایید نیست و تغییر نرخ‌ها باید بر اساس مکانیزم کارشناسی شده باشد لذا برخی افزایش قیمت‌ها در سطح بازار مورد رصد قرار گرفته و در صورتی که دلیل و ادله نداشته باشد منجر به پرداخت جرایم سنگین تعزیراتی می‌شوند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌ جنوبی عنوان کرد: برخی نرخ‌ها قبل از اجرایی شدن طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها اعلام شده بود که شاید اکنون اعمال شود و مردم تصور می‌کنند در قالب این طرح بوده، رسانه‌ها باید در این زمینه اطلاع‌رسانی لازم را انجام و موضوع را برای مردم شفاف‌سازی کنند.

وی با تاکید بر اینکه اگر همراهی مردم نبود این طرح عملیاتی نمی‌شد یادآور شد: بر اساس اعلام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، سطح میانگین درآمد خانوار شهری استان سالانه ۵۴ میلیون تومان و کشوری ۷۴ میلیون تومان و سطح درآمد خانوار روستایی استان سالانه ۲۶ میلیون تومان و کشوری ۴۳ میلیون تومان است.

اشرفی گفت: دولت سیزدهم برای اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها یکسری الزامات داشت که اولین مورد الزامات قانونی بود.

وی افزود: همه اقتصاددان‌های موافق و مخالف دولت اذعان داشتند اصلاح نظام ساختاری بودجه باید رقم بخورد، یکی از سیاست‌های مهم دولت الزام قانونی، عُقلایی، منطقی و مبارزه با رانت و حمایت از طبقه مستضعف و ضعیف جامعه است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه خیلی از جاها اقتصاد استان ما روستامحور است بیان کرد: شاخص‌های این طرح به ضریب افزایش قدرت خرید قشر روستایی، اقتصاد و معیشت طبقه متوسط و ضعیف جامعه استان کمک خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه روزانه وضعیت اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها در استان رصد و پایش می‌شود اظهار داشت: برای تبیین این طرح با برگزاری میزهای خدمت استارت خوبی زده شده و علاوه بر این جلسات متعددی در حوزه‌های مختلف برگزار می‌شود.

اشرفی مهمترین ضابطه اجرای این طرح را اخلاق‌مداری دانست و گفت: دامنه این جلسه مطالبه‌گری در استان باید گسترش یابد تا به صورت موضوع محور جلسات پیش برده شده و راهکارها به عنوان دستور کار در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار بگیرد.

وی عنوان کرد: همه مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط برای تبیین و روشنگری این طرح در حوزه دستگاهی خود می‌تواند فعالیت داشته باشد زیرا همه هم و غم ما اجرای درست و دقیق این طرح و رضایتمندی مردم است.