– مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: با هماهنگی‌ اداره امور منابع آب صدور مجوز حفر چاه اخذ شد که با اجرای این عملیات، مشکل آبرسانی به محلات عشایری شهرستان فردوس برطرف می‌شود.

مهدی عصمتی‌پور  در نشست شورای عشایری شهرستان فردوس افزود: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان توسط رییس سازمان امور عشایر کشور به این منطقه اختصاص یافته است که با این مبلغ تجهیز چاه آبرسانی به مناطق عشایری انجام خواهد شد.

وی با اشاره به خشکسالی پیاپی در سال‌های اخیر گفت: خشکسالی در کشور و استان مشکلات بسیاری را برای جامعه عشایر و کشاورزان به همراه داشته است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی ادامه داد: در سال جاری واکسیناسیون رایگان دام‌های عشایر در حال اجراست که در کاهش هزینه‌های عشایر موثر است.

وی بیان کرد: عشایر می‌توانند از بیمه عشایری استفاده کنند و تمامی خانواده آنها از خدمات بیمه عشایری بهره‌مند شوند.

عصمتی‌پور تحویل بیش از ۶۰ درصد پنل‌های خورشیدی سهمیه شهرستان فردوس به عشایر و خرید تضمینی بیش از یک هزار و ۷۰۰ راس دام مازاد عشایر را از دیگر اقداماتی برشمرد که از تیر امسال تاکنون انجام شده است.

وی گفت: نوسازی، تجهیز و گازکشی مدارس مناطق عشایری برابر تفاهم‌نامه ملی از دیگر برنامه‌های در دست پیگیری در سطح استان است که امسال آغاز خواهد شد.

فرماندار فردوس هم در این جلسه گفت: با توجه به شرایط خشکسالی و با وجود کاستی‌ها، مسائل و مشکلات فراوان، اقدامات و خدمات موثری در یک سال اخیر در حوزه عشایری به‌ویژه در تامین زیرساخت‌های مناطق عشایری و پرداخت تسهیلات و تامین نهاده‌های یارانه‌ای انجام شده است که باید این خدمات به‌خوبی منعکس شود.

حمید حلاج‌مقدم ادامه داد : یکی از انتقادات موجود نحوه توزیع نهاده‌ها است که با بررسی وضعیت توزیع نهاده‌های دامی بین عشایر و نظارت بیشتر اداره امور عشایر و شرکت تعاونی عشایر و دامداران باید توزیع عادلانه صورت گیرد.

وی با اشاره به توجه ویژه در زمینه اعتبارات سال جاری شهرستان فردوس و افزایش سه برابری اعتبارات حوزه عشایری، درخصوص تسطیح راه‌های عشایری گفت: این موضوع در دست پیگیری است و به محض استقرار دستگاه در منطقه عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

فرماندار فردوس گفت: راه‌اندازی پایگاه اورژانس جاده‌ای و مجوز به‌کارگیری نیرو در دو پایگاه شهرک طاهریه و روستاهای کجه و چاهنو نیز در دست پیگیری است و اعتبار حفر چاه آب مجتمع آبرسانی محلات عشایری نیز پیش‌بینی شده و ضروری است عملیات اجرایی بسرعت شروع شود.

در این نشست رییس اداره امور عشایر شهرستان فردوس و دیگر مدیران دستگاه‌های اجرایی به بیان مسائل و مشکلات حوزه عشایری و دامداری این شهرستان پرداختند.

آنان خشکسالی، مشکلات خرید خوراک دام، کم عرض بودن جاده ارتباطی به مناطق عشایری، نبود مجتمع آبرسانی به محلات، تکمیل نشدن طرح هادی در روستاهای عشایری کجه و چاهنو، نداشتن سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان به مدارس، نبود اینترنت و گاز در مناطق عشایری، کمبود تانکر آبرسانی به مناطق عشایری، کمبود خدمات بهداشتی درمانی و لزوم احداث اورژانس جاده‌ای را از مهمترین مشکلات عشایر شهرستان فردوس عنوان کردند.