معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: مقدمات راه‌اندازی ۱۳ خانه خلاق در این استان با همکاری بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی مختلف در حال انجام است.

جواد اشرفی در نشست پیگیری ایجاد خانه‌های خلاق و نوآوری خراسان جنوبی افزود: این خانه‌های خلاق با همراهی بخش خصوصی و دانشگاه صنعتی بیرجند، دانشگاه بیرجند، سازمان جهاد کشاورزی، ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، پارک علم و فناوری، آموزش و پرورش، شهرداری بیرجند، صنعت، معدن و تجارت، منطقه ویژه اقتصادی و فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی خواهد شد.

وی بیان کرد: در سفر اخیر رئیس جمهور به خراسان جنوبی و با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نخستین خانه خلاق خراسان جنوبی و مرکز کارآفرینی در اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی افتتاح شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: افتتاح خانه‌های خلاق ضمن گسترش کارآفرینی در جامعه موجب شکل‌گیری فرهنگ عمومی می‌شود و همه جوانان صاحب ایده و خلاقیت می‌توانند از طریق ارتباط‌گیری با خانه خلاق و نوآوری ایده‌های خود را تجاری‌سازی کنند.

وی اظهار داشت: اگر دستگاه‌های اجرایی سوله یا ملک مازاد داشته باشند در اختیار خانه‌های خلاق قرار بگیرد.

اشرفی از دستگاه‌های اجرایی استان خواست زمینه را برای راه‌اندازی خانه‌های خلاق توسط بخش خصوصی فراهم کنند و افزود: بخش خصوص در زمینه خانه‌های خلاق ورود خوبی داشته‌ و ما در شکل‌گیری خانه‌های خلاق منتظر بروکراسی و تشریفات ادرای نخواهیم ماند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری بیرجند این آمادگی را دارد که پیوند بین خانه‌های خلاق و بازار را فراهم کند گفت: برای این منظور بازارچه صنایع دستی با حدود ۲۵ غرفه توسط شهرداری در حال ساخت است و در آینده نزدیک شاهد افتتاح این بازارچه صنایع دستی خواهیم بود.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین راه‌اندازی سه خانه خلاق توسط مجموعه شهرداری بیرجند دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی شهر هوشمند در دستور کار شهرداری بیرجند قرار دارد، از افراد خلاق و نوآور خواست اگر ایده‌ای دارند به شهرداری بیرجند مراجعه کنند.

خانه‌های خلاق و نوآوری یکی از هسته‌های مهم کمک به تسهیل و تسریع ایده و طرح‌های خلاقانه و نوآورانه محسوب می‌شوند و تیم‌های آنها از ایجاد کسب و کار و تجاری‌سازی محصولات حمایت می‌کنند.

برنامه این خانه‌ها مشتمل بر ارائه خدمات زیرساخت و استقرار، ارائه خدمات تجاری‌سازی، توسعه بازار، بازارسازی، مشاوره تجاری‌سازی و آموزش عملی و حل مساله برای توسعه طرح‌های شرکت‌های نوپا به منظور راه‌اندازی کسب و کارهای خلاق با مشارکت بخش خصوصی است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور