دومین مرحله پروژه مشارکتی مرمت و بازسازی معابر محله چهار درخت بیرجند ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
رئیس اداره بازآفرینی شهری سازمان عمران شهرداری بیرجند گفت: این پروژه با مشارکت سه ارگان شهرداری بیرجند، راه و شهرسازی و میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان انجام می شود.
مهندس علیرضا ارجمند فر اظهار داشت: این پروژه که عنوان آن کف سازی و مرمت معابر محله چهار درخت می باشد شامل سه مرحله است که مرحله اول این پروژه از مسجد خواجه ها تا میدان چهار درخت و مرحله دوم آن میدان چهار درخت و مرحله سوم از میدان چهار درخت تا خیابان شهید مطهری می باشد(این محدوده معروف به مسیر هفت منبر از دبستان شوکتیه تا خیابان انقلاب در ایام محرم و عصر تاسوعا می باشد) که تاکنون مرحله اول کامل و نیمی از کار مرحله دوم نیز انجام شده است.
وی اضافه کرد: پس از اتمام مرحله دوم، عملیات اجرایی مرحله سوم پروژه مرمت و بازسازی معابر محله چهار درخت تا خیابان مطهری در برنامه قرار می گیرد.
ناظر این پروژه با اشا ره به جمع آوری تیرهای برق کوچه های این محدوده اذعان داشت: با جمع کردن تیرهای برق، برق رسانی در این پروژه به صورت زیر زمینی انجام می شود.
ارجمند فر عنوان کرد: چاله کنی، حفاری و جمع آوری آسفالت این پروژه بر عهده شهرداری بیرجند می باشد.
وی افزود: طول محور مذکور ۶۰۰ متر بوده که هزینه برآورد شده برای اجرای کامل پروژه ۸۰۰ میلیون تومان می باشد.
ارجمند فر خاطر نشان کرد: احیاء محور تاریخی بیرجند که به صورت پایلوت در کشور اجرا می شود منجر به زنده سازی این محور گردشگری و بناهای ثبت تاریخی (مجاور آن می گردد.

لازم به ذکر است محله چهار درخت قدیمی‌ترین و معتبرترین محله شهر بیرجند است، چراکه این محله به‌عنوان نقطه مرکزی شهر، دارای مساجد، حمام، آب‌انبار ,و میدانچه می باشد، وجه‌تسمیه نام این محله؛ البته از نظر ریش‌سفیدان محل، وجود چهار درخت نارون است که در چهار طرف میدان محل، قرار داشته و به همین خاطر به میدان و محله چهار درخت شهرت دارد که در بهسازی میدان محل چهار درخت مشخص خواهد بود.