آزمایشگاه حفاظت و مرمت خراسان جنوبی، در مردادماه ۱۳۹۶، نسبت به انجام اقدامات فنی و تخصصی، یک فقره عقدنامه قاجاری، که متعلق به شخص حقیقی بود اقدام کرد

به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی، غلامحسین شعیبی مسئول آزمایشگاه مرمت اداره کل گفت: اسناد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع تاریخی، اهمیت زیادی در پژوهش‌های تاریخی دارند و در مواردی تنها شواهد حکایت‌کننده از تغییر و تحولات جامعه انسانی هستند. عقدنامه های تاریخی به عنوان بخشی از آثار ملی، نقش مهمی در تعیین هویت دینی، ملی، فرهنگی و هنری گذشته یک کشور و منطقه دارند. این اسناد با توجه به کمبود یا فقدان منابع در بیان مسایل اجتماعی، فرهنگی، مذهبی ادوار تاریخی از اهمیت خاصی برخوردارند؛ لذا به صاحبان این اسناد توصیه می شود تا در حفاظت و نگهداری این آثار  بکوشند و اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی نیز آمادگی لازم به منظور حفاظت این اسناد را به صاحبان آن اعلام می نماید.

وی افزود: در راستای موارد فوق، آزمایشگاه حفاظت و مرمت خراسان جنوبی، در مردادماه ۱۳۹۶، نسبت به انجام اقدامات فنی و تخصصی، یک فقره عقدنامه قاجاری، که متعلق به شخص حقیقی بود اقدام کرد.

شعیبی بیان داشت: این سند دچار آسیب فیزیکی و شیمیایی جدی شده و در حال از بین رفتن بود. تاریخ نگاشته شده  بر روی این سند، ۱۲۴۱ هجری را نشان می دهد، در بخش فوقانی سند، نقش دوازده مهر مشاهده می شود. این سند دارای حاشیه‌های تذهیب بوده و بخشی از آن با نقش گل و بوته تزیین شده است که به لحاظ هنری نیز ارزشمند است.

وی گفت: این سند پس از اتمام مراحل حفاظت و مرمت که کاملا بطور رایگان انجام شد، به صاحب آن تحویل گردید. ضمنا اطلاعات این سند جهت انجام پژوهش های مردم‌شناسی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله