مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: ۲۹۳ روستای این استان ابتدای سال ۹۷ گازدار بودند که با اقدامات جهادی در سه سال اخیر این عدد امروز به هزار و ۳۱۳ روستا رسیده است.

سید محمود هاشمی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: خراسان جنوبی سال ۹۷ از حیث گازرسانی جزو استان‌های کمتر برخوردار شناخته شد که فقط ۳۵ درصد حوزه روستایی برخوردار بودند و با تلاش‌های صورت گرفته و اعتبارات تخصیص یافته تا پایان سال جاری این میزان ۱۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری به ۹۴ درصد خواهد رسید.

وی تصریح کرد: اکنون با احتساب جمعیت روستایی و شهری، ۹۷ درصد جمعیت استان خراسان جنوبی از نعمت گاز برخوردارند و در حال حاضر هیچ شهر بدون گاز در استان نداریم.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: سعی داریم که این آمار تا هفته دولت سال آینده به ۹۸ درصد برسد و با اینکه تعریف کشوری برای گازدار شدن روستاهای بالای ۲۰ خانوار است اما در روستاهای پنج خانوار هم برای گازرسانی اقدام شده است.

هاشمی از رتبه اول شرکت گاز خراسان جنوبی در گازرسانی به صنایع و میزان اجرای شبکه در سال جاری خبر داد و گفت: تا خرداد سال آینده تمامی روستاهای در دست اجرا از گاز طبیعی برخوردار خواهند شد.

وی ادامه داد: دهه فجر امسال هزار و ۲۴۳ پروژه گازرسانی در استان خراسان جنوبی با اعتبار ۹۶۸ میلیارد تومان افتتاح یا کلنگ‌زنی می‌شود.

هاشمی گفت: گازرسانی به ۵۵۸ روستای استان به بهره‌برداری می‌رسد که ۵۴۲ میلیارد تومان برای این پروژه‌ها هزینه شده است.

وی افزود: این اقدام در تاریخ ۶۰ ساله شرکت گاز بی‌سابقه است و هنوز هیچ شرکت گاز استانی موفق به این اقدام و گازدار کردن ۲۷ هزار خانوار روستایی در یک سال نشده است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی اظهار داشت: دهه فجر امسال شاهد بهره‌برداری از گازرسانی به ۲۴۸ واحد صنعتی و تولیدی استان نیز خواهیم بود که ۶۸ میلیارد تومان برای این بخش هزینه شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح ساخت مسکن محرومان در استان خراسان جنوبی گفت: همچنین در ۴۶ روستای استان ۷۷۷ واحد مسکن محرومان گازرسانی و هشت میلیارد تومان برای این پروژه‌ها هزینه شده است.

هاشمی بیان کرد: عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۸۸ روستای استان با اعتبار مورد نیاز ۱۷۷ میلیارد تومان آغاز می‌شود که ۶ هزار و ۵۱۹ خانوار با اجرای این پروژه‌ها از گاز خانگی بهره‌مند خواهند شد.

وی افزود: در بخش صنعت نیز عملیات گازرسانی به ۱۶۸ واحد صنعتی با اعتبار ۵۵ میلیارد تومان آغاز خواهد شد و در ادامه گازرسانی به مسکن محرومان، عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۰ هزار واحد مسکونی با اعتبار مورد نیاز ۹۱ میلیارد تومان در ۷۰۰ روستا آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه گازرسانی سه هزارو ۲۹۶ واحد مسکن ملی را هم در دهه فجر امسال آغاز خواهیم کرد افزود: اعتبار مورد نیاز برای گازرسانی به این مجموعه هم ۲۴ میلیارد تومان برآورد شده است.

هاشمی گفت: دهه فجر امسال در شهرستان بیرجند گازرسانی به ۶۷ روستا به بهره‌برداری می‌رسد که برای این پروژه‌ها ۳۵ میلیارد تومان هزینه شده و سه هزار و ۲۸۹ خانوار با جمعیت ۱۳ هزار و ۱۵۶ نفر بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه گازرسانی به ۵۵ واحد تولیدی و صنعتی مرکز استان بهره‌برداری می‌شود اظهار داشت: ۱۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در این بخش هزینه شده است.

هاشمی از گازدار شدن ۶۶ واحد مسکن محرومان در بیرجند خبر داد و گفت: عملیات اجرایی گازرسانی به ۲۸ روستا، ۲۶ واحد صنعتی، مسکن محرومان و ملی همزمان با دهه فجر آغاز می‌شود.

وی اظهار داشت: در شهرستان قاینات ۲۴۰ پروژه در این ایام افتتاح یا کلنگ‌زنی خواهد شد که ۲۱۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و بخشی هزینه شده و بخشی نیز در حال انجام است.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری و کلنگ‌زنی ۷۶ پروژه در شهرستان فردوس را در برنامه است بیان کرد: ۴۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار این پروژه‌ها است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی از بهره‌برداری و کلنگ‌زنی ۲۳۹ پروژه در شهرستان مرزی نهبندان نیز خبر داد و گفت: ۲۱۵ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و مورد نیاز است و در شهرستان سربیشه هم افتتاح و کلنگ‌زنی ۲۴۹ پروژه با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان برنامه‌ریزی شده است.

وی اظهار داشت: همچنین در شهرستان زیرکوه ۱۱۱ پروژه و شهرستان درمیان ۱۷۰ پروژه افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود که به ترتیب ۶۰ و ۴۴ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز و برنامه‌ریزی شده این پروژه‌ها است.

وی با بیان اینکه در شهرستان سرایان نیز ۴۵ پروژه با ۲۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برنامه‌ریزی شده است افزود: در شهرستان بشرویه نیز با بهره‌برداری و کلنگ‌زنی ۶۲ پروژه، ۳۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اختصاص یافته است.