– نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: آنچه افتخار کارگران و کارفرمایان مومن کشور بوده، این است که دشمن با همه توطئه‌های پیچیده خود نتوانست در این قشر نفوذ کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز یکشنبه در دیدار جمعی از مسئولان و فعالان حوزه کار و کارگری استان که به مناسبت هفته کار و کارگر انجام شد افزود: قشر کارگر و کارفرما با وجود همه مشکلات و درد دل‌ها به دشمن باج نمی‌دهند.

وی گفت: جایگاه کار و کارگری زوایای مختلف دارد که شناخت آن لازم است؛ در مسائل خودشناسی، جهان‌شناسی، خداشناسی، فردی و خانوادگی، فرهنگی، سیاسی و در همه اینها نقش دارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: کار کردن امتیازی است که خداوند به بشر داده در واقع این مخلوقی است که به بلوغ رسیده و باید در راه رشد امتحان دهد و خودش متصدی کار شود و این در نقش کار و کارگری است که نمره می‌گیرد.

وی تصریح کرد: کار برای ایجاد روان سالم در کارگر با یک آدم سرگردان و بیکار بسیار متفاوت است همانگونه که از جهت جسم این گونه است و بدن ما به کار نیاز دارد و افراد بیکار ده‌ها مرض به سراغشان می‌رود.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی با اشاره به اینکه کار در تشکیل یک خانواده سالم و جامعه نقش دارد گفت: مساله کار و گارگری در مسائل فرهنگی اثر متقابل دارند همچنین کار و کارگری یک مساله ارزشی دینی غیرقابل انکار است.

وی با اشاره به اهمیت کار در اسلام بیان کرد: براساس روایتی از پیامبر اکرم (ص)، عبادت ۷۰ جزء دارد که برترین آنها کار و کوشش برای به دست آوردن روزی حلال است.

امام جمعه بیرجند گفت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی باید برابر جایگاه کار و کارگری به آن توجه شود منتهی مقدماتی حاصل می‌شود و در عین حال که می‌خواهیم اما از دست من و شما خارج می‌شود و این است که در بحث‌های تشکل جامعه، قوانین مربوطه، مدیریت جامعه، نوع و شیوه حکومتش قوانینی دارد که پایبند آن هستیم و انتخاب‌ها و انتصاب‌ها شرط اولیه است که درست انجام شود.

وی افزود: انتخاب‌ها به دست تک تک مردم رقم می‌خورد که باید درست انجام شود در غیر این صورت عوارض و مشکلاتی ایجاد می‌شود، رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کردند که سیاست‌ها عوض نشود اما شاهدیم که هر دولتی می‌آید یک سیاست ویژه دارد که به تبع آسیب‌هایی وارد می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی متذکر شد: دستاورد خون شهدا را در جهت یک انتخاب احسن و انتصاب بهتر، فدای هوای نفسانی و بی‌توجهی‌ خود می‌کنیم و اهمیت به جایگاه کار و کارگری یعنی اهمیت به همه این قضایا که اجتناب‌ناپذیر است.

وی گفت: همه ما باید دنبال هدف جامع، علمی و دارای ارزش‌های اخلاق و فرهنگی و به سمت عدالت که آرمان انقلاب اسلامی است، حرکت کنیم.

۵۰ درصد جمعیت استان با حوزه کار و تامین اجتماعی مرتبط است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی هم در این دیدار گفت: ۱۱ هزار و ۲۳۷ واحد اقتصادی در استان فعال است و حدود ۱۳۱ هزار بیمه شده اصلی داریم که با افراد تحت پوشش آنان به ۴۱۵ هزار بیمه شده اصلی می‌رسد و حدود ۵۰ درصد جمعیت استان با حوزه کار و تامین اجتماعی در ارتباط هستند.

غلامرضا اشرفی افزود: یکسری موارد و اولویت‌های کاری در راستای تکالیفی که برعهده ما گذاشته سال گذشته توسط شرکای اجتماعی شامل تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و همکاران ما در سطوح مختلف استانی دنبال شده است.

وی گفت: اولین موضوع اینکه بیش از هزار و ۳۰ نفر کارگرانی که به صورت مقطعی در معرض تعدیل نیرو یا موارد دیگر بودند، مورد حمایت حقوقی و پرداخت بیمه بیکاری قرار گرفتند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی اظهار داشت: در زمینه ایمنی کار که از موضوعات حساس است بیش از ۶ هزار و ۶۰۰ بازرسی با اولویت معدن و کارگاه‌های پرخطر انجام شده و خروجی آن براساس مستندات، کاهش هشت درصدی حوادث کار در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ بوده است.

وی افزود: این دستاورد با تعامل کارفرمایان در زمینه استانداردسازی محیط کار، در اختیار گذاشتن تجهیزات ایمنی به خصوص آموزش نیروی کار و همکاری سطوح اداری رقم خورد.

اشرفی گفت: استان خراسان جنوبی سال گذشته در حوزه مدیریت روابط کار اعم از بازرسی‌ها، روابط کار، حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی براساس ارزیابی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مستندات و پایش‌هایی که انجام شده به خصوص روابط کار که حوزه حساسی است، رتبه سوم را کسب کرد.

وی افزود: با وجود همه مشکلات و محدودیت نیروی انسانی کاهش مدت زمان رسیدگی در حوزه مراجع به ویژه پرونده‌های هیات تشخیص و حل اختلاف را دنبال کردیم و استان به جهت رسیدگی و تعیین تکلیف پرونده‌ها در حوزه روابط کار رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی درباره پرداخت مطالبات و معوقات کارگری گفت: ۱۱ هزار و ۲۳۷ واحد اقتصادی فعال و دارای شناسنامه تامین اجتماعی در استان داریم که کل واحدهای دارای حقوق معوق یعنی ثبت ۲ ماه به بالا در سامانه ۲۲ واحد اقتصادی بوده که از این تعداد ۱۱ مورد در حوزه اداری و ۱۱ مورد در حوزه صنعتی، تولیدی و معدنی است.

وی اظهار داشت: اواخر سال گذشته به دلیل برودت هوا برخی از بنگاه‌های اقتصادی متضرر شدند و حقوق معوق کارگران به این دلیل بود که سعی ما بر این است مطالبات کارگری در زمان خود پرداخت شود و کاهش معوقات با تعامل کارفرمایان و همکاران ما در دستور کار قرار دارد.

اشرفی افزود: در این ارتباط سال گذشته ۱۵ جلسه کمیسیون کارگری استان به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار برگزار شد و در شهرستان‌ها نیز به ریاست فرمانداران و با رعایت اصل سه‌جانبه گرایی همکاری خوبی شکل گرفت تا چرخه کار و تولید متوقف نشود.

وی با اشاره به بخش تعاون گفت: ۴۱ تعاونی سال گذشته در گرایش‌های مختلف تولیدی، توزیعی، صنعتی و کشاورزی ایجاد شد که هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی را به همراه داشته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: تعهد اشتغال استان نیز جزو مواردی است که به طور منظم و مستمر با حضور استاندار و معاونین استانداری پیگیری شده و ۳۵ دستگاه تخصصی در این زمینه فعالیت دارند که برابر با آخرین رتبه‌بندی در کشور استان خراسان جنوبی رتبه دوم ثبت اشتغال را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: ۳۰ برنامه استانی به مناسبت هفته کار و کارگر (۵ تا ۱۱ اردیبهشت) پیش‌بینی شد که این برنامه‌ها با همکاری تشکل‌های کارگری، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بسیج کارگری استان اجرا شده است.