رییس انجمن هنرهای نمایشی استان خراسان جنوبی ازاعلام  فراخوان پانزدهمین جشنواره تئاتر استان خبر داد . محسن حسین زاده گفت در جشنواره امسال شرایط  وضعیت کرونایی در در تمام بخش های جشنواره در نظر گرفته شده است .

این جشنواره با  همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی و  انجمن هنرهای نمایشی استان خراسان جنوبی برگزار می شود

 

 

 

آیین نامه جشنواره

برای خلق تجربه های نوین در عرصه هنرهای نمایشی با نگاه نو و خلاق، با تاکید و تمرکز بر تولید و اجرای عمومی آثار و گسترش دایره مخاطبان آثار نمایشی و با نگاه به چشم انداز تولیدات یکساله هنرمندان تئاتر استان و با توجه به تمام محدودیت های ایجاد شده برای مقابله با کرونا، پانزدهمین جشنواره تئاتر استان خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.

محور های مورد تاکید:

موضوع نمایش های حاضر در جشنواره آزاد بوده و ملاک انتخاب آثار کیفیت آن می باشد، اما ستاد جشنواره بر خود لازم می داند محورهای زیر را مورد تاکید قرار دهد.

  • فرهنگ ایثار، شهادت، مقاومت و موضوعات مرتبط با مفاهیم دینی و قرآنی
  • آسیب های اجتماعی(طلاق، اعتیاد، کودکان کار، زن و خانواده)
  • بهره گیری از مفاهیم و جلوه های تاریخ، فرهنگ و ادبیات غنی ایران
  • توجه به فرهنگ عامه و ارزش های بومی، تاریخی و ادبی استان
  • پاسداشت زحمات کادر درمان در طول مبارزه با همه گیری کرونا

مقررات جشنواره:

  • جشنواره به صورت رقابتی برگزار می شود و برگزیدگان آن به دبیرخانه چهلمین جشنواره تئاتر فجر معرفی خواهند شد.
  • جشنواره تئاتر استــانی صــرفاً مختص به آثار نمایشی تولید شده هنرمندان استان خراسان جنوبی که اجرای عمومی آنها به انجام رسیده، خواهد بود. لذا گروه هایی که حد فاصل زمانی پس از اتمام جشنواره تئاتر استانی ( از آذرماه ۹۹ تا آبان ماه ۱۴۰۰) آثار خود را تولید و حداقل تعداد ۵ نوبت اجرای عمومی داشته اند، می توانند متقاضی حضور در جشنواره تئاتر استان باشند. بدیهی است ستاد جشنواره تمام تلاش خود را انجام خواهد داد تا در شهرستان هایی که وضعیت قرمز به خاطر کرونا وجود دارد، از روش های جایگزین به جای اجرای عموم استفاده نماید.
  • تنها ملاک تایید اجرای عمومی آثار نمایشی، درج اطلاعات آثار در درگاه جامع سایت ایران تئاتر می باشد. لذا از تمامی گروه های نمایشی درخواست می شود اطلاعات دقیق اجراهای خود را در این درگاه بارگزاری نمایند و طبیعی است استناد ستاد جشنواره نیز به خبر درج شده در این درگاه خواهد بود.
  • نمایش های حاضر در جشنواره باید از متون نویسندگان ایرانی استفاده کرده باشند و ستاد جشنواره استفاده از متون نویسندگان بومی استان را مورد تاکید قرار می دهد.
  • متون اقتباسی(آداپته شده ایرانی) منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر و نوع اقتباس می توانند در بخش رقابتی جشنواره حضور یابند.
  • ارایه مجوز نویسنده یا ناشر برای اجرای عموم و شرکت در جشنواره از سوی گروه به دبیرخانه جشنواره الزامی است.
  • هر کارگردان می تواند با یک اثر نمایشی و با انتخاب یکی از دو شیوه ارایه شده (مستقیم، جشنواره استانی) متقاضی حضور در جشنواره تئاتر فجر باشد.
  • هیچ یک از اعضای شورای سیاست گذاری، هیأت انتخاب آثار، داوران، دبیر جشنواره ، مدیر اجرایی و دیگر مدیران بخش های مختلف جشنواره نبایستی به عنوان کارگردان، نویسنده، بازیگر، مدیر گروه یا هر عنوان دیگری در گروه های جشنواره حضور داشته باشند.
  • چنانچه در هر مرحله ای از انتخاب آثار و یا برگزاری جشنواره، مغایرتی با مفاد شیوه نامه و فراخوان منتشر شده و ضوابط جشنواره اثبات گردد، گروه نمایشی از حضور و ادامه در جشنواره حذف و تمامی مسئولیت ها به عهده متقاضی خواهد بود.
  • به گروه های راه یافته به جشنواره، بر اساس حجم دکور، لباس، تعداد بازیگران و عوامل اصلی نمایش و کیفیت آثار و به تشخیص ستاد برگزاری جشنواره تا سقف ۵۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال (پنجاه میلیون ریال) به عنوان کمک هزینه پرداخت خواهد شد.
  • شرکت کنندگان در جشنواره با ارسال اثر خود و تکمیل فرم درخواست حضور در جشنواره ، متعهد و ملتزم  می شوند کلیه قوانین و سیاست های  جشنواره را پذیرفته و در هیچ مرحله ای بویژه داوری حق اعتراض و استنکاف از سیاست های اعلامی نداشته باشند.

شرایط و مراحل انتخاب آثار:

بازبینی و انتخاب آثار متقاضی شرکت در جشنواره از روی فیلم اجرای صورت خواهد گرفت.

نکات قابل توجه در خصوص ضبط تصویری آثار نمایشی

  • فیلم اثر، از اجرایی که تماشاگر حضور دارد ضبط شود.
  • فیلم اثر که می تواند با یک دوربین و یا بیشتر ضبط شود نباید تداعی تئاتر تلویزیونی کند.
  • برای بالا بردن کیفیت صدای نمایش و واضح بودن دیالوگ بازیگران، بهتر است در هنگام ضبط ، سطح صدای موسیقی یا افکت پائین تر از سطح صوتی دیالوگ ها باشد.
  • برای ارسال فیلم تئاتر بر روی DVD یا فلش مموری ، پیشنهاد می¬شود از فرمت player استفاده شود تا هم در دستگاه های  خانگی  و هم در رایانه قابل مشاهده باشد.
  • در تصویر برداری با یک دوربین مونتاژ  انجام نشود تا  منعکس کننده رویداد کامل اجرای نمایش در روی صحنه باشد.

تذکر: در صورت عدم اجرای عمومی گروه در بازه تعیین شده، فیلم اثر از یک اجرای پیوسته و بدون قطع به همراه تعهدنامه اجرای عمومی گروه برای ستاد جشنواره باید ارسال گردد.

مدارک لازم جهت شرکت در جشنواره:

۱)تکمیل فرم تقاضا و ثبت نام در جشنواره(فرم شماره یک)

  • کارگردانان محترم در هنگام تنظیم و ارائه فرم درخواست(فرم شماره۱) دقت لازم برای درج دقیق مشخصات کامل گروه، شماره تماس و آدرس ایمیل رابه عمل آورند. این فرم ملاک برنامه ریزی های بعد و دعوت از گروه خواهد بود و هیچگونه تغییری در نام نمایش یا بازیگران و عوامل امکان پذیر نخواهد بود.

۲) سه حلقه فیلم نمایش بر روی لوح فشرده که کیفیت صدا و تصویر آن مورد تایید گروه می باشد.

۳) تائیدیه اجرای عمومی یا تعهد اجرای عمومی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یا ادارات شهرستان های استان

۴) در صورت اجرای عمومی گروه، یک نسخه چاپ شده از  خبر اجرای عمومی درج شده در پورتال تئاتر استان

۵) یک حلقه لوح فشرده حاوی فایل word نمایشنامه و پنج قطعه عکس با کیفیت از اجرای نمایش، یک قطعه عکس و بیوگرافی کارگردان

۶) مجوز کتبی نویسنده یا ناشر و یا مترجم مبنی بر رضایت حضور اثر در جشنواره (این مجوز برای آثار اقتباسی نیز شامل می شود.)

تقویم برگزاری جشنواره:

آخرین مهلت ثبت نام و تقاضای حضور در جشنواره اول مهرماه ۱۴۰۰

زمان بازبینی : هفته پایانی مهر ماه ۱۴۰۰

برگزاری جشنواره: هفته دوم آبان ماه ۱۴۰۰

تذکر: چگونگی برگزاری جشنواره با توجه به وضعیت استان در زمان برگزاری از سوی شورای سیاستگزاری پانزدهمین جشنواره تئاتر استان خراسان جنوبی اعلام خواهد شد.

 

همچنین ستاد برگزاری جشنواره از تمامی گروه های حاضر در جشنواره خواهشمند است ضمن رعایت تمام اصول بهداشتی گوشزد شده در قراردادهای بهداشتی برای مراحل مختلف تمرین ضمن یاری دادن کادر درمان از سلامت تمامی همراهان گروه خود حفاظت نمایند.

 

نشانی دبیرخانه:

استان خراسان جنوبی – قاینات – خیابان شهید کلاهدوز – اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان قاینات –  کدپستی:۹۷۱۹۹۷۶۷۱۵  – دبیرخانه پانزدهمین جشنواره تئاتر استان خراسان جنوبی

شماره تماس:۰۵۶۳۲۵۲۶۴۴۰

شماره فکس:۰۵۶۳۲۵۲۶۴۴۰

فرم ۱- ۹۹

 

دبیر محترم جشنواره تئاتر استان …………………..                                                                                                                                     

با سلام و احترام

اینجانب …………………………………… بعنوان سرپرست / کارگردان با آگاهی از شرایط و ضوابط مندرج در فراخوان جشنواره تئاتر استانی در سال ۹۹، متقاضی حضور در بخش …………………………… با  اثر نمایشی با مشخصات ذیل هستم.

نمایش مذکور اجرای عمومی خود را به مدت ……….. نوبت از  تاریخ ………………. تا …………………… در تالار ……………………………. شهر ………………………………… به انجام رسانده است.

نام نمایش: ……………………………………… نویسنده:……………………………… کارگردان: ……………………………………………………….

(در صورت اقتباسی و ترجمه بودن اثر نام مترجم و ناشر: ……………………………………………………..) مدت زمان اثر : ………… دقیقه .

 

امضاء

بازیگران:

ردیف نام و نام­خانوادگی نقش سن تحصیلات

(رشته و گرایش)

ردیف نام و نام خانوادگی نقش سن تحصیلات

(رشته و گرایش)

۱         ۱۱        
۲         ۱۲        
۳         ۱۳        
۴         ۱۴        
۵         ۱۵        
۶         ۱۶        
۷         ۱۷        
۸         ۱۸        
۹         ۱۹        
۱۰         ۲۰        
ردیف نام و نام­خانوادگی عنوان سن تحصیلات

(رشته و گرایش)

ردیف نام و نام خانوادگی عنوان سن تحصیلات

(رشته و گرایش)

۱         ۶        
۲         ۷        
۳         ۸        
۴         ۹        
۵         ۱۰        
خلاصه نمایش

                            

 

 

 

 

  

سایر عوامل:

نشانی دقیق پستی کارگردان: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………… تلفن: …………………………………………. تلفن همراه   ……………………………………سایت گروه یا کارگردان :…………………………………………………………………………..

Email :