#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: موارد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در استان خراسان جنوبی به ۱۷۸ نفر رسیده که از این تعداد تاکنون ۱۳۰ بیمار بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شده‌اند.

محمد دهقانی فیروزآبادی شامگاه یکشنبه درباره آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان خراسان جنوبی گفت: با توجه به آزمایش‌هایی که دیروز انجام شد و اینکه روز قبل از آن آزمایشگاه ویروس شناسی استان گندزدایی می‌شد در مجموع تا الان ۵۶۷ نمونه مورد آزمایش قرار گرفته که پاسخ ۳۸۹ مورد منفی بوده و با ۱۵ مورد مثبت جدید، تعداد کل بیماران مبتلا به کرونا در استان به ۱۷۸ نفر رسید.

وی بیان کرد: از ۱۷۸ بیمار تاکنون ۱۳۰ نفر بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند که در منزل دوره نقاهت خود را می‌گذرانند و ۳۱ بیمار همچنان در بیمارستان‌ها بستری هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: متاسفانه ۲ فوتی جدید داشتیم که ۲ بیمار ۵۹ ساله و ۸۸ ساله از شهرستان طبس هستند.

وی اظهار داشت: درگذشتگان مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی به ۱۷ نفر افزایش یافته که از این تعداد هفت بیمار در شهرستان بیرجند، ۹ بیمار در شهرستان طبس و یک نفر در شهرستان قاینات است.

دهقانی فیروزآبادی درباره تعداد بیماران کووید ۱۹ به تفکیک شهرستان گفت: شهرستان بیرجند با ۳ مورد جدید ۶۱ نفر، شهرستان قاینات با ۳ مورد جدید ۲۵ نفر، شهرستان طبس با ۴ مورد جدید ۳۵ نفر، شهرستان فردوس (بدون افزایش) ۱۴ نفر، شهرستان زیرکوه با ۲ مورد جدید ۲۳ نفر، شهرستان سرایان با یک مورد جدید ۶ نفر، شهرستان درمیان (بدون افزایش) ۴ نفر، شهرستان بشرویه با یک مورد جدید ۶ نفر، شهرستان سربیشه (بدون افزایش) ۲ نفر و شهرستان نهبندان (بدون افزایش) یک مورد مثبت کرونا داشته است.

وی بیان کرد: یک مورد مثبت در شهرستان خوسف هم گزارش شد و بنابراین تمامی شهرستان‌های استان درگیر با کرونا شده‌اند.

وی ادامه داد: تا امروز ۶۵ درصد خانوارها در خراسان جنوبی مورد غربالگری سلامت قرار گرفتند و درخصوص طرح غربالگری، برنامه وزارت بهداشت از دیروز تغییر کرده و باید علاوه بر تماس با سرپرست خانوار با تک تک اعضای خانوار نیز تماس گرفته شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: فرمانده سپاه استان قول همکاری و مشارکت بسیجیان در طرح غربالگری را داده است تا سرعت غربالگری خانوارها سرعت بیشتری داشته باشد.

وی افزود: همچنین بیش از ۴۱ هزار نفر به سامانه خوداظهاری salamat.gov.ir مراجعه و پرسشنامه‌ها را پر کردند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا تعداد ساعات کنترل مسافران در ورودی شهر بیرجند کم است گفت: براساس مصوبه ستاد استانی کرونا تنها ۹ جایگاه در استان برای پایش مسافران در نظر گرفته شده و جایگاهی برای شهرستان بیرجند در نظر گرفته نشده و پایش مسافران ورودی به بیرجند در فرودگاه و پایانه مسافربری انجام می‌شود.

دهقانی فیروزآبادی بیان کرد: اما به صورت خودجوش و با همت فرمانداران تعداد جایگاه‌های غربالگری مسافران در استان به بیش از ۲۰ جایگاه افزایش یافته است.

وی گفت: همچنان از مردم درخواست داریم که ۱۵ روز فروردین را در خانه بمانند و ضمن پرهیز از ترددهای غیرضروری، مسافرت نکنند تا روند شیوع کرونا در استان شدت نگیرد بلکه زنجیره انتقال ویروس قطع شود.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظهر امروز (یکشنبه) موارد جدید بیماران کووید ۱۹ در کشور به تفکیک استان‌ها را اعلام کرد که آمار مربوط به خراسان جنوبی ۱۵ مورد بود.

کیانوش جهانپور درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور و فوت ناشی از آن بیان کرد: از ظهر دیروز تا امروز و براساس یافته‌های آزمایشگاهی، یک هزار و ۲۸ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و تا امروز ۲۱ هزار و ۶۳۸ بیمار مبتلا به این بیماری در کشور گزارش شده است.

تعداد موارد مثبت کرونا در خراسان جنوبی تا روز جمعه (اول فروردین) ۱۶۳ نفر و فوتی‌ها ۱۵ نفر اعلام شد.

آمار مبتلایان به کرونا در این استان دیروز ثابت ماند و رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند شامگاه شنبه گفت: روز گذشته به خاطر اینکه آزمایشگاه ویروس شناسی نیاز به گندزدایی و عفونت‌زدایی کامل داشت آزمایشات را انجام ندادند و این کار انجام شد.

محمد دهقانی فیروزآبادی اضافه کرد: مجدد از امروز (شنبه) آزمایش‌ها را شروع کردند که تا انتهای شب نتایج آزمایش‌های انجام شده، مشخص می‌شود و فردا (یکشنبه) در آمارهای جدید اعلام خواهد شد و احتمالا آمار فردا ۲ روزه خواهد بود.

تمامی ۱۱ شهرستان استان مرزی خراسان جنوبی درگیر با کرونا شدند و شهرستان‌های بیرجند، طبس، زیرکوه، قاینات و فردوس بیشترین میزان ابتلا را دارند.