معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۲۷ پروژه بهداشتی با میانگین پیشرفت فیزیکی ۵۸ درصد در نقاط مختلف استان خراسان جنوبی در دست اجرا است.

کامبیز مهدی‌زاده افزود: برای تکمیل این پروژه‌ها ۳۳۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال و برای خرید و تامین تجهیزات نیز ۱۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است.

وی بیان کرد: امسال در مجموع مبلغ ۱۱۹ میلیارد و ۴۱۰ میلیون ریال اعتبار برای پروژه‌های بهداشتی استان مصوب شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: از سال ۹۳ با اجرای طرح تحول سلامت، نوسازی تجهیزات و اماکن بهداشتی در دستور کار قرار گرفت و تمامی واحدهای ارائه خدمات از نظر تجهیزات نوسازی شد.

وی گفت: در این مدت ۱۰۶ پروژه بهداشتی تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است که میزان فرسودگی واحدهای بهداشتی در گذشته ۳۰ درصد بود و با اجرای پروژه‌های جدید این میزان به ۱۵ درصد کاهش یافته است.

مهدی‌زاده عنوان کرد: در حال حاضر سرانه فضای بهداشتی در استان خراسان جنوبی به ازای هر هزار نفر در مناطق روستایی ۲۲۰ متر مربع و در مناطق شهری ۱۱۲ متر مربع است.

وی افزود: این در حالی است که قبل از دولت تدبیر و امید سرانه فضای بهداشتی به ازای هر هزار نفر در مناطق شهری استان ۱۰۰ متر مربع و در مناطق روستایی ۲۰۵ متر مربع بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۳۱۶ خانه بهداشت، ۶۲ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی و ۴۱ مرکز خدمات جامع سلامت شهری در استان خراسان جنوبی وجود دارد.

وی افزود: همچنین پنج پایگاه سلامت روستایی، ۶۳ پایگاه سلامت شهری و حاشیه شهر و یک پایگاه مراقبت مرزی فعال در این استان وجود دارد که در سال‌های اخیر امکانات و تجهیزات آنها به روز شده است.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی بیرجند ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی را زیر پوشش دارد.