استاندار خراسان جنوبی گفت: : بنا به دستورالعمل کشوری، مرغ گرم باید در مراکز عرضه مستقیم و روز بازارها به قیمت ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه شود لذا قیمت بیش از این تخلف است و پیگرد قانونی دارد.

 جواد قناعت روز یکشنبه در نشست ستاد تنظیم بازار استان خراسان جنوبی افزود: اینکه مرغ گرم در استان‌های دیگر با قیمت بیش از نرخ مصوب عرضه می‌شود، تخلف است و وزارت کشور طی دستورالعملی به همه استانداران اعلام کرده که از هرگونه افزایش قیمت مرغ خودداری شود.

وی گفت: با توجه به اینکه در تولید مرغ، جزو هفت استان اول کشور هستیم، در عرضه آن و مدیریت بازار نباید مشکلی داشته باشیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه میزان نیاز این استان یک سوم مرغ تولیدی در خراسان جنوبی است ادامه داد: به منظور حمایت از تولیدکنندگان و با توجه به اینکه خراسان جنوبی، معین استان‌های همجوار تعیین شده، دوسوم مرغ مازاد بر نیاز به استان‌های مجاور صادر شود.

وی بر ساماندهی شرایط و جلوگیری از هرگونه تخلف در عرضه کالای اساسی تاکید کرد و گفت: باید برای روند صادرات مرغ مازاد بر نیاز، ساز و کار لازم تعریف شود و با افرادی که از این دستورالعمل‌ها تخطی کنند، با موارد تخلف برخورد قانونی شود.

قناعت اظهار داشت: پیگیری لازم برای مراکز عرضه مستقیم در شهرستان‌ها صورت بگیرد و مرغ منجمد نیز به اندازه نیاز در شهرستان‌ها توزیع شود.

وی گفت: با توجه به اهمیت مدیریت بازار عرضه و تقاضا، نظارت‌های مستمر و هدفمند بر نحوه اجرای مصوبات ستاد تنظیم بازار توسط دستگاه‌های متولی تشدید شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: با توجه به شرایط خاصی که حاکم است نباید تنظیم بازار را فراموش کنیم و ضمن نظارت هدفمند بر بازار و عرضه کالاهای اساسی، با تخلفات برخورد قاطع شود.

وی گفت: مسائل و مشکلاتی که در حوزه تنظیم بازار وجود دارد یکسری استانی و بقیه ملی است که برای مشکلات ملی می‌توانیم مکاتباتی داشته باشیم و پیگیری کنیم، اگر موفق هم نشدیم تلاش‌مان را کرده‌ایم اما بخشی از مشکلات، درون استانی است که باید همین جا حل شوند و جز جمع خودمان کسی نمی‌تواند آنها را حل و فصل کند.

قناعت افزود: موضوع مرغ و مشکلات توزیع، ساماندهی نیروها، کمبود نیرو در کشتارگاه‌ها و نحوه تعامل بین دستگاه‌های متولی از جمله مشکلات استانی است که باید با همفکری و همراهی همه حوزه‌های ذیربط حل شود.

وی گفت: یکی از اشکالاتی که از گذشته وجود داشته، این است که تفاوت مطالبه‌گری و پاسخگویی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و مسوول باید پاسخگو باشد.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: دستگاه‌های نظارتی نسبت به حوزه تولید توجه بیشتری داشته باشند و مدیران نباید توپ را در زمین هم بیندازند بلکه باید با پیگیری و پرهیز از بخشی‌نگری، مشکلات پیش رو را مرتفع کنند.

وی مصوبات ستاد تنظیم بازار را لازم‌الاجرا خواند و افزود: از مدیران انتظار است که برای عملیاتی شدن مصوبات، اهتمام ویژه داشته باشند و هرگونه اهمال در این زمینه قابل قبول نیست.

قناعت گفت: در رابطه با خرید حمایتی دام ‌پرواری و ‌مازاد دامداران، دستگاه‌های اجرایی ذیربط تدابیر و اقدامات لازم را برای استفاده مناسب و خرید حداکثری انجام دهند.

وی اضافه کرد: درخصوص نانوایی‌ها نیز نظارت کافی از سوی دستگاه‌های اجرایی صورت گیرد و با هرگونه تخلف در این حوزه صنفی برخورد قانونی شود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور