رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: دو سوم مرغ تولیدی استان مازاد بر نیاز است و بخشی از آن به دلیل اختلاف قیمت در بازار به صورت قاچاق از خراسان جنوبی خارج می‌شود.

 مهدی جعفری روز یکشنبه در نشست ستاد تنظیم بازار استان که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: قاچاق مشکل اصلی در تامین مرغ گرم و اخلال در بازار است که با تشدید نظارت‌ها مرتفع خواهد شد.

وی گفت: روزانه ۱۱۰ تن گوشت مرغ در خراسان جنوبی تولید می‌شود که از این میزان فقط ۳۰ تن در استان مصرف و بقیه به استان‌های همجوار صادر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: از آنجا که قیمت مصوب فروش گوشت مرغ در استان ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است و در استان‌های دیگر به بیش از این نرخ مصوب می‌رسد بعضا مرغداران و فروشندگان تمایلی برای فروش مرغ در استان ندارند.

وی گفت: طبق مصوبه ستاد تظیم بازار مقرر شد که تولیدکنندگان پس از تامین نیاز استان مجاز به تامین بازار سایر استان‌ها هستند.

جعفری خاطرنشان کرد: در این میان گوشت مرغ به دلیل اختلاف قیمت در بازار به‌صورت قاچاق از خراسان جنوبی خارج می‌شود این در حالی است که حمل هرگونه مرغ زنده و گوشت آن بدون مجوز دامپزشکی ممنوع بوده و قاچاق محسوب می‌شود.

وی افزود: در حوزه مجوز که برای کشتار دام مازاد اخذ شد متاسفانه از ظرفیت کشتارگاهی مناسبی برخوردار نیستیم و در صنعت کشتارگاهی با مشکل مواجه هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: برخی کشتارگاه‌های استان طبق استانداردهای محیط زیست با مشکلاتی مواجه هستند و برخی واحدها نیز به دلایل مختلف همکاری نمی‌کنند که باید وارد چرخه شوند.

وی تصریح کرد: ظرفیت بسته‌بندی گوشت در استان ضعیف است هرچند تشکیلاتی وجود دارد و برخی مالکان بخش خصوصی پای کار نمی‌آیند.

جعفری گفت: در ارتباط با اهمیت تامین کالاهای اساسی در حال حاضر روغن به اندازه کافی وجود دارد و شکر هم با موافقت ستادهای تنظیم بازار شهرستان‌ها به قند تبدیل و تحویل شده است.

وی افزود: در زمینه تخم مرغ در استان مشکلی نداریم اما کنترل و نظارت بر نانوایی‌ها برای جلوگیری از قاچاق آرد باید تشدید شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها تاکنون سه هزار و ۵۷۱ بازرسی انجام شده و ۲ هزار و ۱۸ مورد هم مربوط به ستاد خبری بوده که در این رابطه ۱۱۹ پرونده تخلف تشکیل شده است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور