متن کامل به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی؛ علی صالحی مسئول نمایندگی شهرستان خوسف گفت: مرمت خانه محمد  بیک خلیلی که شامل لایه برداری و اجرای کامل مراحل بام سازی، لایه برداری و اجرای کامل گاهکل نماها ،لایه برداری و اجرای گاهگل نمای ورودی، مرمت تزینات گچی، لایه برداری و اجرای گچ راهرو ها بصورت مشارکتی به مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال به مدت ۲ ماه آغاز گردید.  خانه محمد بیک   

وی افزود: خانه کربلایی محمدعلی بیک خلیلی بنایی است مربوط به اواخر دوره قاجار که ویژگیهای معماری این بنا نیز نشان دهنده سبک معماری این دوران است.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خوسف بیان داشت: این بنا دارای طرح و نقشه‌ای است کاملاٌ متفاوت با سایر خانه‌ها. سایر ویژگیهایی که در خانه های ایرانی بکار رفته یعنی داشتن حیاط مرکزی، اتاقهای دورتادور حیاط، ایوان  و … در این بنا به چشم نمی‌خورد. بنظر می‌رسد وجود باغی در کنار بنا باعث شده تا معمار سعی کند تغییراتی در طرح و نقشه بنا ایجا دکند. دراین بنا ورود به دهلیز پس از بالا رفتن از دو پله امکان پذیر است. دهلیز به سمت راست ادامه پیدا می‌کند. در انتهای دهلیز یک رشته پلکان به پشت بام بنا راه دارد در حدود یک متر مانده به انتهای دهلیز در سمت چپ یکی از عناصر معماری جالب توجه این بنا دیده می‌شود. یک گنبد کلاه فرنگی که فضای زیر آن ازیک سمت به دهلیز و از سه سمت به دالان محدود می‌شود. یکی از دالانها به چهار اتاق راه دارد این اتاقها کاملاً شبیه هم می‌باشند. هر سه دالان به باغ منتهی می‌شوند . البته بنا بر روی صفه‌ای بنا شده که نسبت به باغ مرتفع‌تر می‌باشد. سایر اجزاء این بنا عبارتند از: مطبخ، بادگیر، پنجره‌های مشبک و گنبد کلاه فرنگی.

صالحی گفت: این خانه  ماندگار، متعلق به دوره قاجار  و به شماره۳۴۷۴در فهرست آثار ملی ثبت  و هم اکنون تحت حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می باشد .

 

محمد عرب مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان از مرمت دو دربند از مغازه های بنای تاریخی بازار میثم سرایان خبر داد و گفت: محور فرهنگی تاریخی بازار میثم (آهنگران) در محدوده بافت تاریخی و درجنوب شرق شهر واقع گردیده و با شماره۲۹۳۲۳در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.این محور بخشی از بازار بزرگ میثم است که بیشتر هویت تاریخی خود را حفظ کرده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی؛ عرب افزود: علاوه بر اهمیت فرهنگی تاریخی بازار باید ارتباط آن را با سه بنای با ارزش دوره صفوی که بازار در پیرامون آن واقع شده یعنی حمام ، آب انبار و کاروانسرا را مد نظر داشت. بازار به همراه بناهای شاخص مذکور و بافت پیرامون آن هویت شهری گذشته را به نمایش می گذارد.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان افزود: مجموعه بازار شامل هجده دربند مغازه یا گارگاه است که تاریخی از دوره صفوی، قاجار تا پهلوی را در بر دارد. از آنجا که بناهای پیرامون شامل (حمام ،آب انبار و کاروانسرا ) همگی مربوط به دوره صفوی هستند طبعا بازار در طی همین دوران شکل گرفته است. بخشهایی از بازار هنوز اصالتهای معماری صفوی را در خود حفظ کرده است. با این حال مجموعه بازار تاریخی از صفوی تا قاجار و پهلوی را در بر دارد. نام امروزی بازار :بازار میثم است که در نامگذاری های دوره جدید صورت گرفته است از آنجا که بخشی از بازار به کارگاههای آهنگری اختصاص داشته به نام بازار آهنگران هم خوانده شده است.

عرب بیان داشت: در سال ۸۷ که پرونده اثر برای ثبت تهیه شده تنها دو کارگاه فعال آهنگری در مجموعه بازار فعال بوده است و در سال های گذشته تعدادی از غرفه ها با کمک مالکین مرمت شده و امسال هم یکی از غرفه ها بازار در راسته حمام مرمت و یکی از صنعتگران زنگوله سازی که کارگاه خانگی داشت در این مجموعه مشغول بکار شد و همچنین غرفه هنرمند پیشکسوت زنگوله سازی (حسن زاده) نیز بصورت کامل مرمت شده است و در حال حاضر تعداد ۷ کارگاه چلنگری و زنگوله سازی در این مجموعه مشغول فعالیت دائمی هستند و رونق چلنگری در سرایان بیش از پیش شده است.

وی همچنین گفت: ۵ کارگاه چلنگری دیگر در نقاط دیگر شهر فعال و مشغول فعالیت هستند و با توجه به اینکه تعداد زیادی از غرفه هنوز مرمت نشده اند و کارگاه فعال در سایر رشته ها نظیر: مسگری، سمارزغالی، نمد مالی، فروشگاه صنایع دستی و … در سطح شهر مشغول فعالیت هستند یا به دلیل نداشتن کارگاه بصورت خانگی فعالیت می کنند مرمت کامل غرفه از اولویت هاست و کمک شایانی به رونق صنایع دستی در شهرستان خواهد نمود.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله