مناسب سازی محیط شهری برای داشتن زندگی آرام و بی دغدغه همراه با رضایت مندی تمام اقشار جامعه از امکانات شهری از جمله مواردی است که به صورت یک استاندارد بین المللی، در تمام کشورهای دنیا سابقه بسی طولانی دارد.

در کشور ما با وجود آن که درصد قابل توجهی از جمعیت جامعه را افراد معلول ، جانبازوسالمندان تشکیل می دهند، اما مساله توان بخشی معلولان و جانبازان و مناسب سازی محیط شهری بحث جوان و در عین حال رو به رشدی است.

لذا باید مناسب سازی شهری را یک فرهنگ بدانیم تا با فرهنگ مناسب بستر تحول در جامعه و سازمان های دولتی توسعه یابد. در تناسب محیط تا آنجایی که به شهرداری مربوط می شود، سعی شود در هنگام شب معابر عمومی را از لحاظ روشنایی تقویت و از چراغ های راهنمایی گویا در مناطق تحت پوشش استفاده نماید و به موازات آن نیز پیاده روها و سایر اماکن عمومی شهری را برای عبور آسان جانبازان و معلولان مهیا نمایند. بدین منظور جهت تحقق شهرتوانمند و قابل دسترس برای معلولان و سالمندان طرح توانمندسازی شهربیرجند با مشارکت بخش تشکلهای معلولین در دستور کار اداره کل بهزیستی استان قرار گرفت .تاکنون سه جلسه با حضور تشکلهای معلولین و موسسات مددکاری شهرستان بیرجند ومدیریت بهزیستی شهرستان بیرجند برگزار شد که نیازسنجی کاربردی گروههای هدف به بحث گذاشته شد .در جلسه امروز ضمن تبیین اهمیت موضوع و لزوم همکاری منسجم جامعه هدف برنامه زمانی و مکانی جهت هر موسسه و تشکل به منظور آسیب شناسی شهری از نظر مناسب سازی ودسترس پذیری اماکن و معابر عمومی ومبلمان شهری تعریف گردید . مقرر شد جمع بندی گزارشات جهت بررسی و اقدام مناسب به دبیرخانه مناسب سازی وسپس ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان ارائه گردد تا دستگاههای متولی مناسب سازی مربوطه را انجام دهند.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله