مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی گفت: مشخصات هزار و ۸۲۳ شهید در استان خراسان جنوبی ثبت شده که از این تعداد هزار و ۲۰۰ وصیت‌نامه شهید، کامل و قابل انتشار است.

 ابوالفضل نوفرستی در نشست خبری به مناسبت ۲۲ اسفند روز بزرگداشت شهدا، چاپ زندگینامه و وصیت‌نامه‌های شهدا را یکی از اقدامات بنیاد شهید عنوان کرد و افزود: تاکنون ۶۹۰ مصاحبه با خانواده شهدا در استان انجام شده است که به‌زودی در قالب کتابی چاپ خواهد شد.

وی گفت: بنا به توصیه نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی کرامات شهدا نیز جمع‌آوری شده و قرار است در قالب کتابی تهیه و چاپ شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت‌های این نهاد در حوزه‌های مختلف گفت: آموزش عمومی و عالی جامعه ایثارگری، برگزاری کنگره‌ها، همایش‌ها، یادواره‌ها و نمایشگاه از برنامه‌هایی است که در حوزه فرهنگی و اجتماعی دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: تولید و پخش برنامه‌های هنری، مصاحبه با والدین شهدا، برگزاری اردوها برای جامعه هدف، مسابقات ورزشی، مرمت اسناد و چاپ کتاب ایثار و شهادت از دیگر برنامه‌های حوزه فرهنگی و اجتماعی است.

نوفرستی گفت: مجوز ساخت نخستین فیلم سینمایی با موضوع ایثار و شهادت در خراسان جنوبی با عنوان «پابرهنه در میدان مین» صادر شده که تا سال آینده فیلمبرداری آن در استان شروع می‌شود.

وی عنوان کرد: در حوزه تعاون و امور اجتماعی نیز اشتغال و کارآفرینی، احراز ایثارگری و صدور کارت، ارائه تسهیلات خرید یا ساخت مسکن، مناسب‌سازی زیست‌بوم شخصی جانبازان و خانواده شهدا، ساماندهی گلزار شهدا، مشاوره‌های فردی و گروهی، مددکاری اجتماعی، اجرای طرح سپاس، پوشش عمر و حوادث غیرمترقبه، بهداشت و درمان، پوشش همگانی بیمه تکمیلی درمان ایثارگران و کمیسیون‌های پزشکی پیگیری می‌شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی افزود: امسال ۱۲۸ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال از سوی دولت به استان اختصاص یافت اما روند پرداخت این تسهیلات تاکنون از سوی برخی بانک‌های عامل استان کند بوده و کمتر از ۱۰ درصد این رقم پرداخت شده است.

وی بیان کرد: متقاضیان جامعه ایثارگری می‌توانند از تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی و ۳۰۰ میلیون تومانی برای ایجاد اشتغال استفاده کنند.

نوفرستی با تاکید بر اهمیت پایش سلامت ایثارگران گفت: در این حوزه ضمن ارائه تجهیزات پزشکی به جامعه هدف با تشخیص پزشک، عیادت از بیماران و ارائه خدمات درمانی و پانسمان در منزل جانبازان و ایثارگران همچنین اعزام جامعه هدف برای درمان‌های تخصصی به سایر مراکز درمانی دنبال می‌شود.

وی افزود: امسال در اقدامی مشترک با همکاری استانداری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و شهرداری‌ها تمثال شهدا روی فلز چاپ می‌شود تا ماندگاری بیشتری در فضای شهری داشته باشد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی همچنین از اعزام هزار و ۲۰۰ نفر از خانواده شهدا و ایثارگران به عتبات عالیات خبر داد و گفت: زمینه اعزام هوایی به عتبات عالیات برای خانواده شهدا و ایثارگران از فرودگاه بیرجند فراهم شده است.

وی اضافه کرد: ۹ گلزار شهدا تا پایان امسال ساماندهی شده و عملیات اجرایی سایر گلزارهای شهدا هم ادامه دارد لذا تا سال آینده مورد ساماندهی نشده نخواهیم داشت.

نوفرستی با اشاره به اجرای طرح سپاس گفت: در این طرح دیدار با خانواده شهدا به منظور سرکشی و رفع مشکلات آنان انجام می‌شود و تاکنون همراهی خوبی از سوی نماینده ولی فقیه در استان، ائمه جمعه، استاندار خراسان جنوبی، معاونین استاندار و برخی مدیران کل دستگاه‌های اجرایی داشته‌ایم.

وی افزود: تبدیل وضعیت ایثارگران شاغل در دستگاه‌های اجرایی که جزو تکالیف قانونی بوده، دنبال شده است و استان رتبه خوبی دارد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی با اشاره به ثبت پنج تشکل ایثارگری در این استان گفت: ۳۴ اثر، مقاله، تالیف و اختراع از جامعه ایثارگران استان تاکنون برگزیده شده است.

وی با اشاره به برنامه‌های هفته بزرگداشت شهدا اظهار داشت: نمایشگاه عکس شهدا به نام روایت شیدایی در محل نگارخانه بیرجند شناسی به مدت یک هفته دایر است.

نوفرستی افزود: تعویض پرچم مزار شهدا، مرمت سنگ نوشته‌ها، تکریم خانواده شهدا، برپایی میز خدمت، نمایشگاه ایثار و شهادت، برگزاری یادواره شهدا در همه شهرستان‌ها، غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدا، غرس نهال به یاد شهدا، ویزیت رایگان و پایش سلامت، تبلیغات شهری و مسابقات فرهنگی نماز و شهیدان از دیگر برنامه‌های این هفته است.

۲۲ اسفند سالروز تاسیس بنیاد شهید به فرمان امام خمینی (ره) در تقویم رسمی کشور روز بزرگداشت شهدا نام دارد.