#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی گفت: به دنبال راه‌اندازی مدرسه حج برای برادران اهل سنت در خراسان جنوبی هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب روز چهارشنبه در نشست با روحانیون و کارگزاران حج و زیارت خراسان جنوبی در بیرجند افزود: در حال حاضر برای شیعه مدارس حج نداریم اما برای برادران اهل سنت در برخی مناطق کشور ایجاد شده است.

وی گفت: بررسی‌ها در حال انجام است که با توجه به جمعیت استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی یک یا ۲ مدرسه داشته باشیم و کاروان‌های شیعه و اهل سنت درخصوص بهره‌برداری از امکانات نیز یکنواخت هستند و همه افرادی که شهروند جمهوری اسلامی هستند باید در برنامه‌ها به آنان توجه شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی اضافه کرد: چارچوب‌های قانونی برای ارتقای روحانیون عتبات عالیات به حج وجود دارد و با توجه به ضوابط و چارچوب‌ها داشتن مدرک را نمی‌توان نادیده گرفت اما امکان معادل‌گیری در این زمینه وجود دارد.

وی گفت: البته این اقدام هم نیازمند بررسی و کار کارشناسی است و موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

حجت الاسلام و المسلمین نواب با اشاره به اینکه ممنوعیت نقل و انتقال فیش حج در استان‌های مختلف، فلسفه اجرایی و اداری دارد افزود: زمانی که می‌خواهیم برای حج برنامه‌ریزی کنیم باید بدانیم چه تعداد کاروان به این استان داده شود و برای اینکه کارها را با یک چارچوب قانونی انجام داد این موضوع را ممنوع کردند تا مشکلی برای کارگزاران هم پیش نیاید اما مسائل و مشکلات مطرح شده در این نشست پیگیری می‌شود.

وی گفت: ما به دنبال دریافت مشکلات برای بررسی و حل آنان هستیم و گفته می‌شود که حق‌الزحمه شرکت‌های خدماتی و زیارتی در چند سال گذشته تغییر نکرده و حق‌الزحمه آنان تکافوی مخارج آنان نیست که یک حقیقت است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: از آن طرف اگر این حق‌الزحمه افزایش یابد، شما باید با آزادبرها رقابت کنید که این افزایش حق‌الزحمه ب سرانه زائر هم اثر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه کاهش سطح خدمات به زائران، حق‌الناس است گفت: وظیفه ما خدمتگزاری به زائر و جامعه است و شاید در برخی شرایط رضایت زائرین بیشتر و در برخی شرایط کمتر باشد اما دیدگاه، روحیات و تقاضاهای افراد در دریافت خدمت در شرایط مساوی هم فرق می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب درخصوص افزایش سن مدیران کاروان‌ها گفت: این موضوع در دوران کرونا مورد ارزیابی قرار نگرفته و بعد از دوران کرونا مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت، بیش از ۲۰۰ نفر از روحانیون و دست‌اندرکاران سازمان حج و زیارت در دوران کرونا فوت کردند و بعثه مقام معظم رهبری از این بابت خسارت دید.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: خراسان جنوبی با وجود محرومیت از لحاظ زیارتی به تناسب جمعیت، سومین استان کشور بعد از یزد و قم است.

ابوالفضل نوفرستی افزود: با توجه به محدودیت‌ها با همکاری خراسان رضوی و خراسان شمالی، زائران استان از مشهد به عتبات عالیات اعزام می‌شوند.

وی با اشاره به فعالیت ۴۰ دفتر زیارتی در خراسان جنوبی و هزار و ۴۰۰ کارگزار زیارتی گفت: با وجود محرومیت و محدودیت‌ها مردم استان عشق وافری برای سفر به عتبات عالیات دارند.

مدیرعامل شرکت مرکزی خدمات زیارتی خراسان جنوبی هم گفت: هزینه‌های جابه‌جایی و نقل و انتقال فیش‌های حج تمتع در استان ۲ برابر سایر استان‌ها است و به‌طور متوسط هزینه‌های نقل و انتقال فیش‌های تمتع در استان ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان است.

علی جلیلی افزود: با توجه به تقیدات مردم استان و استقبال مردم برای سفرهای زیارتی این افزایش قیمت برای زائران مشکلاتی را به همراه دارد و با توجه به یکسری قوانین حج و زیارت خواستار پیگیری در زمینه تسهیل انتقال فیش‌های تمتع از دیگر استان‌ها هستیم.

همچنین در این نشست چند تن از مسوولان کاروان‌ها و روحانیون به بیان مسائل و مشکلات موجود در کاروان‌ها از جمله نبود نقل و انتقال فیش حج در استان، درخواست راه‌اندازی مدرسه ویژه روحانیون اهل سنت، مشکلات دفاتر زیارتی و آسیب دیدن دفاتر در۲ سال شیوع کرونا، پرداخت تسهیلات به دفاتر زیارتی برای جبران هزینه‌های سفرهای زیارتی، پرداخت تسهیلات به زائران و روشن شدن وضعیت سفر دانشجویان به حج عمره پرداختند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی امروز در سفر به خراسان جنوبی با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند دیدار و در نشست ستاد اربعین استان هم شرکت کرد.